Prachtig verhaal

A van Steeg 31 oktober 2020
Diney Costeloe staat erom bekend dat ze fijne en indrukwekkende historische romans schrijft. Ik heb bijna al haar boeken gelezen en elke keer weet ze me te verrassen. Ik keek dan ook erg uit naar Twee moedige vrouwen. Zodra ik startte met lezen, zat ik in het verhaal. De sfeerscheppingen en kennismaking met de personages weet Costeloe zo prettig met de lezer te delen, dat voor je het weet al ver in het verhaal bent.

Dit keer begint het verhaal met de Britse Adelaide, die eenentwintig wordt. Haar vader is streng en heeft het leven voor haar uitgestippeld. Wanneer ze een brief ontvangt van een notaris, komt ze tot de schokkende ontdekking dat hij niet haar biologische vader is. Haar inmiddels vijf jaar geleden overleden moeder, had een relatie met een militair, Freddie Hurst, die is omgekomen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Freddie blijkt nog een zus Sarah te hebben en Adelaide besluit haar te bezoeken. Sarah is inmiddels Moeder-Overste in een klooster in Frankrijk. Hier leeft ze onder de naam Marie-Pierre.

Tijdens haar bezoek aan het klooster blijkt daar ook nog een oudtante te wonen. Haar biologische familie blijkt groter te zijn dan ze van tevoren had gedacht. Dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit. Adelaide wil zich inzetten en uiteindelijk wordt ze, na een pittige opleiding, spion voor de Britten in Frankrijk. Adelaide wordt ondergebracht bij een ouder echtpaar waar ze als zogenaamde nicht hen komt helpen. Ondertussen zal ze ook een paar uur werken bij het klooster van haar tante om vandaaruit haar spionagewerk te kunnen voortzetten. Marie-Pierre weet nergens van, al helpt ze al wel enige tijd onderduikers waar ze kan. Als Adelaide, onder de schuilnaam Adèle, zich aan haar tante kenbaar maakt, is deze niet blij als ze de werkelijke reden van haar bezoek hoort. Het klooster wordt namelijk geregeld door de Duisters gecontroleerd op onderduikers. Toch laat Adelaide zich niet kennen en gaat door met haar plan met gevaar voor eigen leven.

Dan dient een jong Joods gezin met een tweeling zich aan, wanneer ze bijna verraden zijn in hun voorgaande schuilplaats. Zal Adelaide het gezin in veiligheid kunnen brengen? Hoe kunnen het klooster en haar tante Sara haar helpen?

Weer weet Costeloe een prachtverhaal aan het papier toe te vertrouwen en voor ik het wist, was het boek ook uit. De personages krijgen een gezicht, maar ook de situaties van destijds weet ze beeldend aan de lezer voor te schotelen. Ik sloeg ook dit boek met een zucht dicht. Wat weet Costeloe goede historische romans te schrijven, zeg!

Naast de vrouwen weet Costeloe in Twee moedige vrouwen ook de gebeurtenissen en de Duitsers goed in het boek te verweven. Zo zijn niet alle Duitsers hard en gemeen, maar laat ze ook zien dat er mannen tussen zaten die het beste met de mensen voorhadden. Sommige gebeurtenissen zijn zo schrijnend dat ik ze met een brok in mijn keel las.

Twee moedige vrouwen leest vlot, is realistisch en dit keer kent het boek ook de nodige spanning. Dit boek zou zomaar een verfilming waard kunnen zijn. Ik heb wederom genoten van het nieuwste boek van Costeloe. Ik kijk dan ook reikhalzend uit naar haar volgende boek

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg