Goed uitgewerkt verhaal die van begin tot eind boeit

A van Steeg 14 januari 2022
Johnny Bollé was tot voor kort een voor mij nog onbekende auteur. Ik zag zijn boek wel geregeld voorbij komen op social media en toen ik de kans kreeg om Wilde gok te lezen hoefde ik dan ook niet lang na te denken. Maar voldeed het boek aan mijn verwachtingen?

Wilde gok neemt de lezer mee naar een intrigerend verhaal waarbij niks en niemand lijkt te zijn wie ze zijn op het eerste oog. Maar wat is er aan de hand binnen de familie de Châtillon? Céleste is weduwe van een fortuinlijke man. Wat haar dochters Manon en Beau niet weten is dat hun moeder al het geld heeft vergokt. Beau heeft de hoop ooit zangeres te worden en als ze de kans krijgt, beslist Céleste voor haar om deze met beiden handen aan te pakken. Wat Beau niet weet is dat hier een doordacht plan achter zit.

Naast het verhaal van de Châtillon, lezen we ook het verhaal van een jonge vrouw met geheugenverlies. Ze woont in een klein dorp waar ze niemand kent en voornamelijk ouderen wonen. Wanneer ze gewaarschuwd wordt door een vrouw dat de man die met haar leeft niet de man is wie hij zegt te zijn, raakt ze op haar hoede. Maar hoe komt ze erachter dat de vrouw niet liegt? En wie is die vrouw eigenlijk?

Langzaamaan krijgt de lezer duidelijkheid over het geheel. Doordat Bollé zowel vooruit als achteruit blikt in de verhaallijn, krijgt de lezer steeds een beetje meer informatie over het hoe en waarom. Het verhaal ontrafelt zich uiteindelijk tot een mooi geheel. Ik moet zeggen dat ik van begin tot het eind geboeid was. Het verhaal begint gelijk spannend en houdt dat onderhuidse gevoel steeds vast. Wie is die Léon toch en waarom moet hij moorden plegen?

Bollé heeft met Wilde gok een goed verhaal geschreven die veel meer aandacht verdiend dan het tot nu toe heeft gehad. Hij laat zien dat hij een auteur is die een goed verhaal weet te delen met de lezer. Het verhaal is onderhoudend en duister. Pas laat in het verhaal krijgt de lezer door hoe het verhaal in elkaar steekt en dan is het boek ook al bijna uit. Complimenten voor Bollé hoe hij Wilde gok heeft opgebouwd en uitgewerkt!

De schrijfstijl is vlot, spannend, gemakkelijk en uitnodigend. De cliffhangers, plottwisten en locaties passen goed binnen de verhaallijn. De karakters zijn ook goed uitgewerkt. Waar eerst de aandacht ligt bij Céleste en Beau, verplaatst zich dit in de loop van het verhaal naar de onbekende vrouw, Léon, Manon en de huishoudster. Toch hebben alle karakters een belangrijke rol binnen dit verhaal waar zeker een grote kracht ligt.

Al met al heeft Bollé mij weten te verrassen met Wilde gok en heb ik een paar heerlijke leesuurtjes gehad. Ik hoop dat zijn boek een nog veel breder publiek mag gaan vinden. Het is een verrassend goed verhaal die nog wel even blijft na sidderen als het is dichtgeslagen. Dit is wat de lezer graag ziet in een goed boek. Ik kijk dan ook reikhalzend uit naar zijn eventuele nieuwe werken.

Meer recensies van A van Steeg