Lezersrecensie

Zij die achterbleef is een inlevende roman

A van Steeg 15 mei 2024
Zij die achterbleef is het vierde boek die is vertaald in het Nederlands. Dit keer neemt Jean Kwok de lezer mee in twee verhaallijnen die zich grotendeels in New York afspeelt en ook voor een deel in China. Maar hoe ver ga je voor het zoeken van je eigen kind? Kies je dan voor jezelf of laat je je geluk afhangen van anderen?

Kwok neemt in Zij die achterbleef de lezer opnieuw mee in twee verhaallijnen. Jasmine Yang is een getrouwde vrouw die al jong is uitgehuwelijkt en helaas kon ze haar man niet geven wat hij zo graag wilde. Als ze ontdekt dat hij haar iets heeft achtergehouden, besluit ze alles achter zich te laten en vertrekt naar New York waar een hard en lastig leven voor haar ligt. Haar man blijkt haar te zoeken, haar twee banen zijn niet alles, ook al is ze heel blij dat ze als nanny kan zorgen voor Fifi. Maar wat als alles in duigen lijkt te vallen als haar plannen niet kunnen uitkomen? Zal het gezin waar ze verblijft haar kunnen vergeven of staat er nog een ander leven voor haar in de sterren geschreven?

Naast Jasmine leren we Rebecca Whitney kennen die getrouwd is en samen met haar man Fifi heeft geadopteerd. Een lief, jong en leergierig meisje. Met haar nanny en vader spreekt ze Chinees en Engels. Thuis met haar moeder spreekt ze Engels en dit maakt haar een leergierig meisje die gek is op haar nanny. Rebecca heeft naast haar gezin een druk en prestigieus leven waarin alles mogelijk is. Toch lijkt zowel Rebecca als haar man een geheim met zich mee te dragen. Waarom zijn ze niet eerlijk naar elkaar? Als er een voorval plaatsvindt, maakt een van de twee een keuze, maar is dit wel de juiste?

Zij die achterbleef zal voor de doorgewinterde lezer geen verrassingen geven. Als snel is duidelijk wat de verbanden zijn en welke kant het verhaal zal gaan oplopen. Toch weet Kwok het verhaal in 4 delen aan de lezer te tonen waardoor de verbindingen, keuzes en emoties een duidelijke plek krijgen in het verhaal. Wat moet het lastig zijn voor de personages om met hun geheimen te leven. Laat je dit dan zo of kies je dan toch voor de waarheid? Daarnaast moet ik zeggen dat ik Fifi ook een schattig meisje vind en het geheel weet Kwok gewoon goed met de lezer te delen.

Wat mij betreft is Zij die achterbleef een goed uitgewerkt verhaal geworden die wel enigszins voorspelbaar is. Maar Kwok weet het verhaal wel zo te schrijven dat je meeleeft met de personages en je voelt je pijn, verdriet, vechtlust en overlevingsdrang. Want ieder persoon heeft zo zijn geheimen, maar de reden hiervan is soms wel heel goed te begrijpen. De schrijfstijl is sterk, meelevend en beeldend. Hierdoor wil je door blijven lezen om te weten of je voorgevoel uitkomt.

Kwok mag van mij nog veel meer boeken schrijven. Ze weet de lezer op een fijne manier te vermaken en ze laat ook voelen en ervaren hoe het is om zonder je kind te moeten leven omdat ze toevallig een meisje is. Wat een onvoorspelbaar gevoel moet dit zijn geweest. Ondanks dat ik het verhaal al snel in de smiezen had, geef ik het toch 4 sterren omdat de opbouw gewoon goed is qua verhaallijn en emotie. Ik kijk uit naar het volgende werk van Kwok.

Meer recensies van A van Steeg

Gesponsord