Heerlijk ontspannen en humoristisch

Aalscholver 13 januari 2024
Arthur Ophof leeft een uitgeblust leven in een doorsneewoonwijk in Purmerend. Alles in zijn leven is middelmatig. Zijn vrienden, zijn werk, zijn woon-werkverkeer Purmerend-Breukelen, zijn huwelijk met Afra.
Het enige afwijkende aan het doorsneegezin is het feit dat Arthur en Afra geen kinderen hebben kunnen krijgen, iets wat Afra nog steeds als een groot gemis ervaart
Als hij door zijn werkgever, een groothandel in wc-papier, ontslagen wordt is het tijd om iets anders te gaan doen.
Hij kan gaan wonen in het Italiaanse huis van vriend Joost. Om ook van zijn vrouw af te komen wordt een plan gemaakt waarbij Arthur schijnbaar plotseling om het leven komt. Hij kan vervolgens een andere identiteit aannemen en ten volle van het leven op het Toscaanse platteland gaan genieten.
Om dit plan te doen slagen moet er met behulp van vrienden Joost en Wouter nogal wat ge-organiseerd worden. Wonderwel lukt dit allemaal goed met behulp van een malafide begrafenisondernemer, Etienne Hummel.
Op de achtergrond speelt ook nog een vroegere verliefdheid mee op een zekere Esther. Hij is ook van plan deze relatie weer nieuw leven in te blazen.
Helaas wordt aan het eind van het boek deze relatie er indirect de oorzaak van dat hij alsnog door zijn vrouw Afra betrapt wordt op al zijn leugens en bedrog.
Het boek leest bijzonder prettig, zonder veel omhaal. Veel beschreven situaties zijn goed herkenbaar en worden op een humoristische manier beschreven.
Een leuke vondst in het boek vond ik dat er regelmatig duidelijk herkenbare hoofdstukken in verwerkt zijn waarin het vertelperspectief vanuit vrouw Afra plaats vindt. Deze hoofdstukken zijn cursief gedrukt.
Met een omvang van nog geen 300 bladzijden is het hele verhaal goed te volgen en kun je het in 3 dagen uitgelezen hebben, hetgeen voor mij persoonlijk ook erg plezierig is.
Er zit ook een zekere spanning in het boek want je kunt je vaak afvragen op welk moment het bedrog uit zal komen en op welke wijze dit zal gebeuren. Dit gebeurt inderdaad, maar pas op de laatste bladzijden van het boek.
Het boek is voor mij een prettige afwisseling geweest van het lezen van soms gewichtige grote literatuur, waar met prachtige linguistische capriolen de mooiste sferen en situaties worden beschreven.
Gevoelsmatig moet ik bekennen dat dit proza niet tot grote literatuur gerekend kan worden, los van de vraag wat "literatuur" betekent.
Mijn waardering voor het boek is er echter niet minder om, het lezen was een prettige, soms zelfs een verslavende
tijdsbesteding.

Meer recensies van Aalscholver