De Russische Connectie doet verlangen naar het volgende deel!

Ad Jonkers 28 juni 2021
De Russische Connectie speelt zich hoofdzakelijk af in het Amsterdam van 1889. Met daarbij de gebeurtenissen in Sint-Petersburg. Daar is een complot gaande met aanslagen in diverse Europese steden. De inspecteur Julius Katz en zijn geliefde, Ina, raken betrokken bij een 1e aanslag in de vaderlandse hoofdstad. Ina is journaliste en Julius probeert te infiltreren in een Amsterdamse groep anarchisten, "Het Comité van de Daad" noemen zij zichzelf. De schrijver geeft een waarheidsgetrouw beeld van de armoede onder de arbeidersklasse in met name de Jordaan. De zus van Ina is bij de zelfmoordaanslag op de paardentram zwaargewond geraakt en Ina probeert de waarheid te achterhalen. Julius lukt het om in de Amsterdamse groep binnen te dringen, al moet hij daarvoor uiteindelijk de tol betalen. "De Russische Connectie" van Gerrit Barendrecht is een spannend boek, het woord thriller zou beter als onderwerelddetective kunnen worden omschreven. Barendrecht weet vanaf de 1e bladzijde de lezer te boeien. Het valt niet mee om het boek terzijde te leggen en verlangt naar de volgende bladzijde. Ik vind "De Russische Connectie" een absolute aanrader. Voor de goede orde; eerder verscheen "De Parijse Connectie", deel 1 van deze reeks.

Meer recensies van Ad Jonkers