"Offer" is een voltreffer

Ad Jonkers 21 januari 2023
In de reeks over Alex Berger schreef Toni Coppers in nauwe samenwerking met zijn partner Annick Lambert de thriller "Offer". Om dit boek goed te kunnen is het niet noodzakelijk om de eerde verschenen delen te hebben gelezen. De prettige schrijfstijl van de auteur geeft voldoende aanwijzingen. Alex Berger was een gedreven en succesvolle medewerker bij de politie. Totdat zijn echtgenote door een terreurdaad in Parijs om het leven kwam. Dat zette Alex aan het dwalen. Hij nam ontslag bij het korps en probeert als een soort privé-speurder de kost te verdienen. Maar, gelukkig is hij allerminst. Berger heeft het geluk dat er2 grote en echte vrienden hem proberen te behoeden. De dood van zijn vrouw heeft hem diep geraakt en hij vertrekt voor een -soort van- vlucht in de natuur naar Italië. Daar komt hij een wolf op het spoor. Een telefoontje van Sara (werkzaam bij Interpol) om assistentie bij een 5-tal vermiste jonge vrouwen doet hem terugkeren naar België, In Suxy (de Ardennen) hebben zich een aantal vermissingen voorgedaan met afschuwelijke gevolgen. Alex laat Sara niet in de steek en hij wordt toegevoegd aan een groot onderzoeksteam. De samenwerking tussen de Waalse politie en de externe speurders verloopt niet altijd soepel, En dat is nog zacht uitgedrukt. In "Offer" maakt de lezer kennis met een groot aantal bewoners van Suxy. Een dorp dat -d00r het ontbreken van moderne communicatiemiddelen- ietwat afgezonderde bewoners oplevert. De meeste zijn wel gelukkig daar. Sommige hebben juist vanwege het gebrek aan media dit dorp tot woonplaats verkozen. Een aantal bewoners speelt een grote rol in "Offer". Want gezegd dient te worden dat Suxy een aantal opvallende inwoners kent. Dat er ook mensen verdacht worden van betrokkenheid bij de vermissingen en de daarop volgende gebeurtenissen is natuurlijk onafwendbaar. Zeer apart is "Het woud van Anlier". Alex houdt van de natuur maar "het woud" boezemt hem ook ontzag en zelfs angst in. De vermissingen worden moorden door het vinden van de lichamen van enkele (misbruikte) jonge slachtoffers en iedereen weet dat de publieke druk enorm groot gaat worden. Toni Coppers neemt de lezer vanaf de eerste bladzijde mee in een stroomversnelling van gebeurtenissen uit het heden. Maar ook het verleden komt aan bod. "Offer" is een uiterst geslaagde thriller die van mij 4 sterren krijgt. Het vervolgdeel komt er hopelijk snel aan en staat op mijn "te lezen lijst". Met dit boek bewijst Coppers opnieuw dat hij met recht een gevestigde naam is in de Nederlandstalige thrillerwereld. "Offer" is zonder meer een aanrader.

Meer recensies van Ad Jonkers