Roman over rechtenopleiding leest vlot weg maar er ontbreekt veel

Ad Jonkers 15 augustus 2023
De roman "Tegenspraak" is geschreven door 2 ex-juristen. In dit boek spelen Hélena en Oscar de hoofdrollen. Wij maken -oppervlakkig- kennis met beide studenten. Zij volgen de opleiding tot "raio". Een lange studie die heden niet meer bestaat. Vreemd is dat er wel actuele elementen worden bijgehaald. De tijdlijn klopt niet, dat is een 1e conclusie. Voorts staat op de achterflap dat "de beruchte toeslagenaffaire" zorgt dat Hélena en Oscar in de rechtszaal tegenover elkaar komen te staan. Van die hooggespannen verwachting komt heel weinig terecht. Alleen in het laatste hoofdstuk komt de "beschamende affaire" aan de orde. Conclusie 2; de gewekte aandacht voor deze affaire is ondergeschikt gemaakt aan het verhaal. Voorts mist het verhaal diepgang. Dat is conclusie 3. Al met al; een prettig leesbare roman die echter niet voldoet aan de -min of meer- beloofde inhoud. Dat is jammer luidt de eindconclusie van deze lezer. Volgens een interview denken de auteurs nog na over een eventueel vervolg. Grote vraag is welke kant het schrijversduo op wil gaan met dat 2e deel.

Meer recensies van Ad Jonkers