Wie overleeft?

AdaW 28 juni 2023
Picknick bij maanlicht is een roman uit 1950 van Margaret Kennedy. Onlangs werd deze Enngelse klassieker vertaald naar het Nederlands. Het verhaal speelt zich af in 1947 aan de kust van Cornwall. In het begin wordt duidelijk dat er een klif is ingestort bovenop een hotel. Hierbij zijn enkele dodelijke slachtoffers te betreuren. Daarna gaan we een week terug in de tijd en leren we de gasten van het hotel kennen. Hierbij zijn enkele sympathieke personen, maar ook wat vervelende types. Tot op het laatst blijft het spannend wie het overleeft en wie niet.

Margaret Kennedy heeft een prettige schrijfstijl en weet de personages goed te karakteriseren. Ze houdt de spanning tot het laatste moment vast. De dialogen zijn kenmerkend en de personages komen echt tot leven. De sfeer van een Engelse badplaats eind jaren 40 wordt mooi weergegeven. De rantsoenering met voedselbonnen is nog van kracht in de naoorlogse tijd. Ook de omgangsvormen van deze tijd zijn duidelijk aanwezig.

Picknick bij maanlicht is een sterke roman, waarbij vooral de beschrijving van de karakters, de dialogen en het vasthouden van de spanning opvallen. Het heeft lang geduurd voor deze roman werd uitgegeven in Nederland. Maar het was het wachten waard en het maakt nieuwsgierig naar ander werk van deze schrijfster.

Meer recensies van AdaW