Een parel!

Amarins 07 mei 2023
Na Jet haar debuutroman ‘Zwaluwdans’ was ik heel erg nieuwsgierig naar ‘Als de sterren fonkelen’. Een boek waarvoor ze veel research heeft gedaan en dat ook heel mooi met ons heeft gedeeld via de verschillende social media kanalen. Een boek dat gebaseerd is op haar eigen familiegeschiedenis.

We volgen in dit verhaal de avonturen van Liz, de kleindochter van opa Bram. Liz is vastberaden om te achterhalen wat haar opa allemaal heeft beleefd in de Tweede Wereldoorlog. Opa laat op zijn sterfbed een geel boekje en een stapel ansichtkaarten na aan Liz. Ze duikt in de geschiedenis van haar opa en ontdekt al gauw het verhaal van twee jonge mensen die verliefd op elkaar waren!

Het verhaal is opgebouwd uit meerdere verhaallijnen. Liz volgen we in de huidige tijd. Ze gaat op zoek naar de waarheid rond het verleden van opa en oma. De verhaallijnen van opa en oma volgen we in oorlogstijd. Wat ik zo geweldig mooi gedaan vind is dat de verhaallijnen bijna synchroon lopen, alles loopt vloeiend in elkaar over en daardoor krijg je een prachtig beeld van een bijzondere zoektocht.

De personages zijn door Jet prachtig uitgewerkt. Je voelt ze, ze emotioneren je en je blijft nog lang over ze nadenken als je het boek hebt dichtgeslagen. Ze hebben indruk op mij gemaakt, vooral opa. Wat een doorzettingsvermogen en wat een moed had deze man.

Als de sterren fonkelen is een prachtige historische feelgoodroman geworden die gelezen moet worden. Het is een boek dat een stukje geschiedenis weergeeft in verschrikkelijke tijden, tijden die we nooit mogen vergeten. Jet heeft mij met dit boek ook een stukje geschiedenis geleerd, vooral over de dwangarbeiders, waar ik nog niet veel van wist.

Eigenlijk vind ik het zo moeilijk om precies juist te omschrijven wat dit boek met me gedaan heeft. Want ondanks de zware en interessante thema’s en onderwerpen die dit boek kent is Jet ook zeker de liefde niet vergeten. Het verhaal heeft ook een heerlijk romantisch tintje gekregen waardoor alles precies in balans blijft en het nergens te zwaar wordt. Het is genieten met een hele grote G van begin tot eind.

Jet je hebt jezelf echt overtroffen!! Wat kan jij schrijven en vertellen. Als de sterren fonkelen is een topper in dit genre en ik kon dan ook niet anders dan er dikke vijf sterren op plakken.

Meer recensies van Amarins