Waardevol en origineel!

Amarins 16 mei 2023
Aidyn Kelley is een ambitieuze journalist die meer wil dan alleen korte stukjes schrijven voor de plaatselijke krant. Ze krijgt de opdracht om een in memoriam te schrijven over een stervende vrouw in een hospice. De Clara Klein die ze in het hospice aantreft, is nog vol levenslust en een stuk interessanter dan ze had verwacht. Langzaam ontstaat er tussen de beide vrouwen een speciale band.

De acht levenslessen van Clara Klein is het debuut van de Amerikaanse schrijfster Sara Brunsvold. En wat voor één. Wat heeft deze schrijfster een bijzonder verhaal neergezet, dat niemand en dan ook niemand onberoerd zal laten.

Toen ik begon te lezen werd ik meteen meegesleept in dit speciale verhaal. Bij de korte inhoud krijg je het gevoel dat het hier om een zwaar en emotioneel verhaal gaat. Maar niets is minder waar. Brunsvold heeft op een prachtige manier een verhaal verteld dat speciaal is, dat een inkijkje geeft in het leven van een stervende vrouw en haar verleden, maar ook een inkijkje over twee hele moedige vrouwen, elk op hun eigen manier.

Het verhaal wordt verteld vanuit meerdere perspectieven, die van Clara, haar verleden en vanuit Aidyn. Dat Brunsveld hiervoor heeft gekozen is prachtig. Hierdoor voel je de emoties, kun je de hoofdpersonen begrijpen en neemt ze je helemaal mee in de gevoelens van beide vrouwen. De drie verhaallijnen komen aan het einde van het verhaal op een prachtige manier weer bijenkaar.

Vooral in de verhaallijn van Clara speelt, richting het einde van haar leven, het geloof een belangrijke rol. Hoewel ik niet altijd fan ben van boeken waarin het geloof echt veel aanwezig is, is het in dit boek helemaal passend gezien het onderwerp en de personages.

Nergens wordt het boek zwaarmoedig en moeilijk ondanks dat het verhaal heftige onderwerpen en gebeurtenissen kent. Brunsvold heeft een geweldig verhaal verteld dat weergeeft wat vriendschap, liefde en liefdevolle zorg kan doen in een leven waarvan het einde nadert. Het verhaal is origineel en zal veel lezers aanspreken. Of je gelovig bent of niet, dit originele verhaal is zeker een aanrader!

Ik kijk uit naar meer verhalen van Brunsvold. Ze heeft me weten te verrassen met dit prachtige en bijzondere verhaal.

Meer recensies van Amarins