Een aanrader!

Amarins 30 april 2023
1942 Hannah kan na de moord op haar man ter nauwernood uit nazi- Duitsland ontsnappen. Een schip naar de VS lijkt haar redding, maar ze mag niet meer aan boord. Hannah vreest voor haar leven en snakt ernaar bezet Europa te ontvluchten. Ze gaat naar haar nichtje Lily in Brussel.
In Brussel raakt Hannah betrokken bij een geheim verzetsbeweging, dat zich de Saffierlijn noemt en geleid wordt door Micheline. Maar dan maakt Hannah een cruciale fout en wordt ze voor een onmogelijke keuze gesteld.

Ik las nooit eerder een boek van schrijfster Pam Jenoff. Dus ik liet me verrassen. En ik werd zeker niet teleurgesteld. Pam is een Amerikaanse schrijfster en heeft al tien boeken op haar naam staan waarvan drie in het Nederlands zijn vertaald.

Het verhaal begint meteen met een spannend eerste hoofdstuk. Je interesse is gewekt en je wil snel doorlezen. Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven, dit leest fijn en daardoor is het verhaal makkelijk te volgen. Het boek leest erg vlot en voordat je het weet is het uit.

Het verhaal kent veel gebeurtenissen, de vaart zit er in en regelmatig zit er een mooie plotwisseling in. Aan het einde werd de spanning opgevoerd en ondanks dat de emoties door het boek heen wat vlak bleven wist de schrijfster me in de laatste hoofdstukken zeker te raken.

Ook dit boek heeft, net zoals de meeste boeken over de Tweede Wereldoorlog, heftige gebeurtenissen en thema’s. Vooral van de heldhaftige dames in dit verhaal heb ik genoten. Wat een moed en een doorzettingsvermogen hadden deze hoofdpersonen. En ondanks zware tijden ontbrak de liefde niet.

Heb je nog nooit iets gelezen van Pam Jenoff, dan zou ik dat heel gauw gaan doen. Ik ga zeker eerdere boeken van haar nog lezen. Ze heeft me weten te verrassen met een heel fijn boek. Het verzetsmeisje is een aanrader en zal je niet onberoerd laten!

Meer recensies van Amarins