Bizar en onbevredigend

Anita Poot-Knulst 15 februari 2024
Ik sloeg dit boek open in de bieb en las de openingszin:

'23.12 uur. Een benzinestation langs de snelweg op een zomernacht. Als je het paard meetelt maar niet het lijk, zijn er op dit moment 14 aanwezigen.'

Een ijzersterke opening, intrigerend, pakkend en enigzins mysterieus.
Vervolgens ga je van ieder van de aanwezigen het verhaal lezen van de laatste jaren/weken/dagen van hun leven tot de aankomst bij het benzinestation. Sommigen zijn met elkaar verweven maar de meeste niet.
De verhalen zijn humoristisch, geweldadig, bizar, schokkend of een tikje ongeloofwaardig.
Doordat het er zoveel zijn is t moeilijk om te onthouden wie wie ook alweer is en wat hun reden is om onderweg te zijn.
Het lijkt of er wordt toegewerkt naar een climax bij het benzinestation en vol ongeduld lees je verder maar plots is het boek klaar, waarbij verschillende personages hun weg letterlijk vervolgen, en zit je als lezer met 14 verhalen zonder bevredigend eind.
Eigenlijk voor mij 2 1/2 ster maar dat kun je hier niet geven. De wijzer slaat door naar de 3 sterren vanwege de pakkende schrijfstijl en ongekend fantasievolle verhalen.

Meer recensies van Anita Poot-Knulst