Over mens-zijn

Anke Martens 08 juni 2022
Buitenleven is een sterke, pakkende roman. Het boek gaat over Rivka en Esse, twee geliefden die samen vanuit de randstad naar een afgelegen huis in Groningen vertrekken: op zoek naar een betaalbare woning, maar ook naar rust, stilte en natuur. Het leven in Groningen blijkt anders uit te pakken dan de vrouwen verwachtten. Schrijfster Rivka krijgt niks meer op papier, de stroom wandelaars over het Pieterpad naast hun huis werkt op de zenuwen, bomen blijken veel minder zingeving te brengen dan gehoopt en Rivka en Esse worden het mikpunt van homofobie van enkele boeren uit het dorp. Bij Esse komt dit hard aan en ze zoekt haar heil bij psychiater en buurtgenoot Eva Alta. Rivka heeft niks op met Eva, terwijl Esse door haar juist de rust lijkt te hervinden en ook in de landelijke omgeving steeds meer haar plek vindt.

Meer nog dan over het leven in Groningen gaat dit boek over menselijke relaties en over leven met psychische problemen. De relatie van Rivka en Esse loopt meer en meer deuken op doordat steeds duidelijker wordt dat de twee langs elkaar af leven. Esse is gevoelig voor depressies en het wordt voor Rivka almaar lastiger om daarmee om te gaan, temeer omdat psychiater Eva met haar 'goede bedoelingen' steeds meer tussen haar en Esse in komt te staan.

Als je het mij vraagt is Buitenleven het beste boek van Nina Polak tot nu toe. Wat me zo greep zijn de observaties en beschrijvingen van hoe wij mensen zijn, hoe we soms op situaties kunnen reageren zoals we diep van binnen eigenlijk niet willen maar zoals het dan toch gebeurt, hoe we denken, hoe we fouten maken, hoe we in relatie staan tot anderen... Ik vond het interessant om te merken dat ik me in de meeste personages heel goed kon herkennen maar ze soms tegelijkertijd ook kon verachten. Volgens mij laat dit zien wat het betekent om mens te zijn; het steeds maar balanceren op een koord, kwetsbaar zijn terwijl je dat niet wilt zijn, altijd toch maar doorgaan, goed en fout tegelijk.

Indrukwekkend boek!

Meer recensies van Anke Martens