Het leven is geen sprookje

Anke Martens 12 april 2022
Wat een sterk en knap debuut is Hier komen wij vandaan van Leonieke Baerwaldt. De roman begint zoals het sprookje van De kleine zeemeermin en gaat dan over in vertellingen over verschillende mensen. Het zijn kwetsbare figuren die zich aan de rand van de samenleving bevinden. Hoe verder je leest, hoe duidelijker het wordt dat de sprookjes die Baerwaldt gebruikte als inspiratie voor dit boek vervlochten zijn met de levenslijnen van de personages. Maar een sprookjeswereld wordt het nooit. Baerwaldt geeft in krachtige, korte hoofdstukjes en met rake formuleringen steeds meer prijs over die vreemde vrouw die met haar dochter van plek naar plek trekt, de fabrieksarbeider met zijn voorliefde voor aquariumvissen en het aan lagerwal geraakte stel in hun caravan, de personages om wie deze roman draait. Steeds wordt duidelijker hoe hun levens elkaar raken, ook al kennen ze elk hun eigen malaise. Baerwaldt heeft dit knap geconstrueerd en weet ondertussen ook nog haar sprookjesvertelling te combineren met actuele, maatschappelijke thema’s. De belangrijkste les uit dit boek is misschien wel dat er in deze maatschappij geen plek lijkt te zijn voor mensen die afwijken van de norm en de ellende waarin ze verzeild raken zelf niet kunnen dragen. Een indrukwekkende roman.

Meer recensies van Anke Martens