Een boeiende en zo nu en dan humorvolle reis door ons lichaam.

Anna 01 november 2019
De Engels-Amerikaanse auteur Bill Bryson werd voornamelijk bekend door zijn reisboeken, zoals bijvoorbeeld “De weg naar Little Dribling” en “Terug in Amerika”.
Daarnaast schreef hij het zeer bekende en erg populaire “De geschiedenis van bijna alles” , hiervoor werd hem de prestigieuze Aventis Prize toegekend, voor het beste populair wetenschappelijke uitgave. . Naar aanleiding van het verkrijgen van deze prijs deed hij het boek cadeau aan alle middelbare scholen in Engeland.

Dit boek – Het lichaam – is weer een populair wetenschappelijk uitgave , dat een groot lezerspubliek zal aanspreken. Wie kent niet de saaie biologie boeken , die verplicht werden doorgeworsteld op de middelbare school ?
Dit boek is op een geheel andere manier geschreven.
Het is een reis door het lichaam , te beginnen aan de buitenkant , bij de huid en de haren.
Wist je bijvoorbeeld dat we per dag ongeveer 100 haren verliezen ?
En dat de kleur van de huid alleen maar met de met de aanmaak van melanine door geografische ligging van de landen waar de mensen wonen , en met de evolutie te maken heeft ?
En niets met het behoren tot een ander ras.
Elk mens bestaat uit 37,2 biljoen cellen, ons lichaam is een waar kunstwerk op zich.
Een ingenieus systeem dat ons gezond en in leven houdt, mits er in dat lichaam niets fout gaat.
Wist je dat de meeste antibiotica recepten worden voorgeschreven voor aandoeningen waarbij antibiotica geen zin hebben. En dat ons vee bijvoorbeeld veel antibiotica krijgt toegediend. Antibiotica die bij consumptie ook in ons lichaam terecht komen , waardoor we resistent dreigen te worden voor deze heel belangrijke medicijnen.
Dementie bijvoorbeeld is voor een groot deel te voorkomen door gezond eten, voldoende beweging maar vooral ook door onze hersenen te blijven gebruiken, door te blijven leren.
De belangrijkste dingen die we voor ons lichaam kunnen doen om het gezond te houden zijn bewegen, gezond eten en voldoende slapen.
Maar veel weten we ook nog niet over ons lichaam en wat er mis kan gaan en waarom. En hoe aandoeningen goed behandeld kunnen worden.
Ook beschrijft Bryson de belangrijkste ontdekkingen op medisch gebied, waar we veel aan te danken hebben, zoals de al eerder genoemde antibiotica, uitgevonden door Fleming.
Een ander beschreven onderwerp is astma, door de beroemde schrijver Marcel Proust behandeld met o.a. klysma’s en opium.
Merkwaardig is dat het voorkomen van astma niets te maken heeft met luchtvervuiling , maar andere oorzaken heeft.
In Engeland bijvoorbeeld heeft 30 procent van de mensen astma, tegenover in bijvoorbeeld China, Rusland en Roemenie maar 3 procent. Een merkwaardig fenomeen.

Het boek is geschreven in de bekende humorvolle stijl van Bill Bryson, wat het lezen een feest maakt.
Het Lichaam van Bill Bryson is een hele interessante , boeiende en ook nog eens zo nu en dan humorvolle reis door ons lichaam, geschreven op een manier die veel mensen zal aanspreken. Een boek dat je regelmatig nog eens ter hand zult nemen.
Een boek ook om andere mensen , die interesse hebben in de manier waarop ons lichaam functioneert , op attent te maken.
Wat mij betreft een aanrader.

Meer recensies van Anna