Misdaadroman die speelt in de jaren 20 in Brussel.

Anna 01 juni 2023
De Belgische Christian de Coninck ( Brussel 1960) was commissaris en woordvoerder bij de politie van Brussel.
Hij schrijft al langer misdaadromans, zijn eerste boek, De Praagse Connectie, verscheen al in 2007.
In dit nieuwe boek van zijn hand, Dodenspel, wordt er in de Boterstraat, nabij de Grote Markt, een juwelier, Maurice Lenoir van 73 jaar, overvallen en doodgeschoten.
Al na een paar dagen wordt de dader gevonden, op zijn kamer , naast hem wordt een afscheidsbrief gevonden waarin hij de daad bekent.
Maar er wordt iets vreemds geconstateerd, een van de pinken van de dader is afgesneden, wat is daarvan de reden?
Als korte tijd daarna nog een lichaam gevonden wordt , waarvan ook de pink is afgesneden, begint er een groot onderzoek onder leiding van Cyriel de Cruyenaere.

Dodenspel is een misdaadroman die speelt in de jaren 20 van de vorige eeuw en dat is goed te merken en bepaalt voor een heel groot deel de sfeer van het boek.
Koffie die de hele nacht op de stoof staat, Cyriel die ‘ s zijn gesmeerde boterhammen meeneemt in een gamel, de spaarzame verlichting op het bureau, de typemachines die nog gebruikt worden.
Allemaal zaken die we in onze moderne tijd niet meer kennen.
Die sfeer spreekt zeer tot de verbeelding, je krijgt een goed beeld van het Brussel van begin vorige eeuw.
Dat de auteur, Christian de Coninck, uit België komt is duidelijke te merken aan de schrijfstijl, er worden veel Vlaamse woorden en uitdrukkingen gebruikt en zelfs zo nu en dan een soort van moeilijk te vertalen dialect, dat waarschijnlijk goed te volgen is door lezers uit Belgie.

Cyriel De Cruyenaere is pas 22 jaar en toch al bevorderd tot hoofdinspecteur door zijn directe chef, Lode Peynaert, die tevens zijn schoonvader is en bij wie hij in huis woont.
Cyriel heeft namelijk een relatie met Antoinette, de dochter van Lode.
De stugge en barse Lode vindt het leuk om zijn schoonzoon regelmatig te stangen , de wisselwerking tussen Lode en Cyriel is leuk om te lezen.
Het boek wordt sterk bepaald door de personages en de sfeer van het oude Brussel.
Ook de onderzoeksmethodes van begin jaren 20 van de vorige eeuw , die veel meer tijd namen dan die van heden ten dage, geven een goed beeld van die tijd.
Daarnaast is er natuurlijk de spannende zoektocht naar de dader van de moorden, die de lezer door heel Brussel voert.
Tegen het einde wordt de spanning verder opgebouwd en de uiteindelijke ontknoping is verrassend.
Dodenspel is meer een sfeervolle misdaadroman dan een nagelbijtend spannende thriller.

Meer recensies van Anna