Over moederliefde, racisme en culturele uitsluiting.

Anna 19 februari 2023
Celeste Ng is een Amerikaanse auteur die bekend is geworden door haar eerder geschreven boeken: Wat ik nooit eerder heb gezegd en Kleine brandjes overal.
Ze heeft meerdere prijzen gewonnen en haar boeken zijn verfilmd.

Het eerste deel van het boek gaat over Bird, bij zijn geboorte Noah genoemd, maar zelf luistert hij alleen naar de naam Bird, die door hemzelf bedacht is.

Het boek begint met de aankomst van een brief, op een vrijdag.
" Opengesneden en weer verzegeld met een sticker, uiteraard, zoals al hun brieven: Geïnspecteerd voor uw veiligheid-PACT. "

Bird is een jongen van 12 jaar, met een Amerikaanse vader , Ethan en een Chinese moeder, Margaret Miu Zijn moeder is dichteres.
Amerika verkeert in een grote economische crisis , het gaat slecht in het land en daarvan krijgen de Chinezen de schuld.
Om de controle te houden is PACT ingevoerd, preserving American culture and traditions.
Om het verzet te breken wordt gedreigd kinderen weg te halen bij hun Chinese ouders, zodat de ouders gehoorzamen aan het gezag.

Drie jaar eerder is Margaret, de moeder van Bird verdwenen, na het publiceren van een dichtbundel die gebruikt wordt door het verzet, vooral bij Chinezen maar ook bij sympathisanten. Ze wil haar man en zoon beschermen.
Bird mist zijn moeder enorm.
Na ontvangst van de brief , die van zijn moeder is, met een cryptische inhoud, gaat hij naar haar op zoek.

Onze verloren harten is een dystopische roman, over hoe het zou kunnen gaan, over racisme, culturele uitsluiting, angst, verzet.
De schrijfstijl is mooi, zoals al bekend is van de eerdere boeken van Celeste Ng.
De personages zijn goed beschreven, vooral de trieste geschiedenis van Bird en zijn zoektocht komt goed uit de verf.
Het boek had op sommige momenten iets minder uitgebreid gekund, maar alles bij elkaar is dit weer een mooi, ontroerend en bijzonder verhaal van deze populaire auteur.

Meer recensies van Anna