Een echte middle grade die smaakt naar meer

annannette 01 februari 2024
Jen Minkman is, zonder twijfel, een van mijn favoriete auteurs van Nederlandstalige bodem. Ze vertelt precies die verhalen die ik graag wil lezen. Toen ze aankondigde dat haar trilogie, geschreven toen ze nog heel jong was, beschikbaar zou komen onder haar middle grade pseudonym, aarzelde ik geen moment en kocht ik ze alle drie. En uiteraard schreef ik me ook met heel veel plezier in voor de blogtour.

Dit boek is inderdaad anders dan de Young Adult boeken van deze auteur. Ze zijn net zo vlot en lekker geschreven, maar het plot focust op andere elementen. Zo is er in dit boek weinig romantiek te vinden en, zoals hoort bij een echte middle grade, draait het met name om de reis die de twee hoofdpersonen maken nadat hun hele wereld op zijn kop wordt gezet.

Ik merkte wel dat het YA genre me overduidelijk beter ligt dan het Middle Grade genre. Van mij had er net wat meer aandacht aan emoties besteed mogen worden, van mij hadden de personages ook net wat meer persoonlijke ontwikkeling door mogen maken. Maar, ik heb het boek wel met veel plezier gelezen. Met name omdat de world building heel goed gedaan is en ik constant benieuwd was naar wat ons nog te wachten stond.

Ik had wel wat moeite met de enorm lange hoofdstukken. Zelfs ik kon niet altijd een volledig hoofdstuk voor het slapen gaan lezen en dat betekent dat de hoofdstukken echt heel lang zijn. Het was daardoor soms lastig om goede momenten te vinden om het boek even weg te leggen, maar het boek smaakte wel naar meer, zeker omdat voor mijn gevoel alles nog maar net begonnen is. Op naar het volgende deel!

Meer recensies van annannette