Vermakelijk

annannette 03 juli 2020
Het startpunt van dit verhaal is op zich niet bijster origineel en ook de rest van het plot is tamelijk voorspelbaar. Maar, ik denk dat niemand dit boek oppakt en een origineel verhaal verwacht vol met onverwachte plotwendingen en verrassingen. Na de proloog werd eigenlijk al wel duidelijk wat er ging gebeuren en ik ben er eens lekker voor gaan zetten met nog het laatste restje chips in de zak.

Wat ik verrassend vond, was dat dit boek nog een aantal behoorlijk zware thema’s aantipte. Het was niet alleen “stoere sporter valt voor slimme nerd, maar ze draaien 200 pagina’s om elkaar heen tot ze allebei tot inkeer komen”. Met name Maverick heeft een interessant achtergrond verhaal en een familie die heel veel van zijn keuzes sterk beïnvloedt, op een hele mooie manier.

Wel merk ik dat de hele sportcultuur van Amerika op mij toch wat vreemd overkomt. Ik heb in dit boek heel wat nieuwe dingen geleerd over regels waaraan sporters zich moeten houden en problemen die daarbij komen kijken. Ik vond het ergens ook allemaal maar nodeloos ingewikkeld, maar ik snapte ook meteen wat voor invloed dit kon hebben op jongens met verschillende achtergronden en waarom Maverick uiteindelijk toch de keuzes maakte die hij maakte.

En hoewel Maverick en Daleney niet altijd even goed communiceren, merkte ik dat ik heel goed kon snappen waarom ze elkaar bepaalde dingen niet vertelden, waarom het zolang duurde voor ze de stap durfden te nemen, waarom bepaalde obstakels in hun weg stonden. Het verhaal, alle problemen op hun pad, voelde allemaal heel natuurlijk aan. Ik had nergens het idee dat het nodeloos werd uitgerekt of ingewikkelder werd gemaakt dat nodig was.

Ik heb uiteindelijk een paar hele ontspannen uren gehad met dit verhaal. Het is een ideaal boek om in je pyjama, met een kop thee, in een luie stoel te lezen als je eigenlijk helemaal nergens anders zin in hebt. Bij mij toverde het verhaal in elk geval een lach op mijn gezicht.

Meer recensies van annannette