Een toffe hoofdpersoon in een verhaal dat op precies het juiste tempo verteld wordt

annannette 24 januari 2024
Heel vaak kan ik wel inschatten of een boek mijn ding is of niet. Het gebeurt me vrij zelden dat ik verwacht een boek leuk te vinden en het dan helemaal niks vind. Bij dit boek kon ik echter geen goede inschatting maken. Zou het wat voor mij zijn? Ik schreef me toch in voor de blogtour en ontving het boek via So Many Pages. En die editie gaat hoe dan ook mooi in de kast staan!

Ik zat eigenlijk vanaf het begin helemaal in het verhaal. Op een hele natuurlijke manier maken we kennis met het keizerrijk, het normale dagelijkse leven en de dreiging van de magie en waarom dit de kop in wordt gedrukt. Daarnaast weet de auteur goed duidelijk te maken hoe diep het geloof zit dat magie iets slechts is en het een bewuste keuze is het te hebben.

Ik was vooral onder de indruk van het verteltempo van dit verhaal. De auteur geeft me nooit het gevoel dat dingen afgeraffeld worden. Ze neemt de tijd om niet alleen de wereld en personages uitgebreid te beschrijven, maar ook de emoties van de hoofdpersoon krijgen heel veel ruimte. Daardoor krijg ik als lezer echt het gevoel dat ik overal zelf bij ben.

De hoofdpersoon is wat mij betreft sowieso enorm goed geschreven. Ze is geen heldin. Ze is niet iemand die overal tegenaan schopt. Integendeel. Ze is braaf en doet alles wat van haar gevraagd wordt. Maar dat is gelijk een heel mooi vertrekpunt voor haar ontwikkeling. Met name in het laatste deel van het boek zijn de worstelingen van de hoofdpersoon zo invoelbaar.

Ik hoop dat er nog een boek in deze wereld gaat verschijnen! En dan ga ik zeker niet twijfelen of het iets voor mij is!

Meer recensies van annannette