Goede YA van de "oude stempel"

annannette 18 september 2019
Waarom heb ik deze serie nooit eerder gelezen? Hoe kan het dat deze boeken niet eerder op mijn pad gekomen zijn? Waarom ontbreken deze boeken in de kasten van zowel mij als mijn moeder? Dit is helemaal ons ding. Dit is helemaal mijn ding! Ik zal dus maar snel het laatste deel gaan bestellen, in het Engels, want ik wil dolgraag weten hoe dit afloopt!

Deel 2 gaat eigenlijk precies verder waar deel 1 gestopt is. Daardoor zit het tempo er vanaf het begin al meteen lekker in, net als de spanning. Waar in het eerste boek de romance echt de overhand had, neemt het mysterie nu steeds meer het verhaal over. Uiteraard is de romance er nog wel en worden we af en toe getrakteerd op behoorlijk hete sessies, maar de nadruk en de spanningsboog van het verhaal liggen op het uitzoeken wat er nu eigenlijk precies met Mara en Noah aan de hand is.

Wat met ook erg opvalt is de rol die Mara's familie in haar leven en dit verhaal speelt. In veel verhalen zijn de ouders afwezig en kunnen de tieners ongestoord hun gang gaan. Hier is dat niet het geval. Haar familie is echt deel van haar leven en van haar verhaal en alle keuzes die zij maken, maken ze uit liefde. Het is verfrissend en ongelooflijk fijn. Je zou bijna denken, na het lezen van te veel YA's, dat ouders die om hun kinderen geven de uitzondering zijn.

Daarnaast geeft dit boek, volgens mij, een vrij goed beeld van de geestelijke gezondheidszorg. Uiteraard voelt het voor Mara niet goed, maar er gebeuren geen hele rare dingen. De zorg heeft daadwerkelijk het beste met Mara voor (een plottechnische uitzondering daargelaten) en probeert haar daadwerkelijk te helpen. En ook dat is behoorlijk verfrissend.

Ik ben ongelooflijk benieuwd naar het einde van deze serie. Het is jammer dat deze nooit vertaald is en mijn moeder het einde dus nooit kan lezen. Gelukkig is mijn Engels meer dan goed genoeg om van het derde boek hopelijk net zo te kunnen genieten als van dit boek!

Meer recensies van annannette