Hoewel heel veel van mijn vrienden me verteld hebben over deze film, heb ik hem nooit gezien. Ik weet niet waarom niet, want ik kan me wel een paar momenten herinneren dat de film op mijn pad kwam. Ik besloot gewoon elke keer toch een andere keuze te maken, waarschijnlijk omdat ik de posters toch wat eng vond. En ik heb pas net ontdekt dat ik toch beter tegen enge films en boeken kan dan vroeger.

Maar dit boek was de ideale gelegenheid het verhaal voor het eerst te ontdekken. Ik heb niks opgezocht dat ik nog niet wist. Ik heb geen samenvattingen gelezen, niet naar de muziek geluisterd, geen clips van de film gekeken. Ik ben dit boek helemaal blanco begonnen. En het verhaal heeft me zeker niet teleurgesteld.

Het verhaal heeft een unieke sfeer. Het bevat heel veel sprookjeselementen: feeën, fauns, magische labyrinths, een missende prinses, magische items, heksen. Maar het heeft ook heel veel realistische dramatische elementen die het verhaal toch een beetje met beide voeten op de grond houden. Ik had vooral de hoeveelheid historische elementen in dit verhaal niet verwacht. Omdat zowel de onderwereld als de bovenwereld elementen zo'n grote rol spelen, voelt het verhaal heel realistisch op een bepaalde manier. Vooral omdat heel veel problemen heel echt waren.

De schrijfstijl versterkt dat alleen maar. Het heeft een sprookjesachtige laag en een realistische laag. Het is lastig om het precies te omschrijven. Aan de ene kan wilde ik het verhaal heel snel lezen, maar aan de andere kant wilde ik ook langzaam lezen om elk woord, het ritme, de stijl en de sfeer van alle bedreigingen goed tot me door te laten dringen.

Omdat er veel verschillende perspectieven in het verhaal zitten, ontstaan er lagen en ietwat diepte. Net als in heel veel sprookjes, blijven de karakters vooral archetypes, maar ze hebben een innerlijke motivaties, iets wat ze raakt en iets dat ze maakt tot wie ze zijn. Ons gevoel van goed en kwaad dwingt ons een kant te kiezen, maar ik vond de slechterik zeker zo interessant.

Ik kan het boek uiteraard niet met de film vergelijken, maar het boek is heel sfeervol, etherisch, het heeft hele donkere sprookjes elementen en je kan het boek op meerdere manieren interpreteren. Niet zo gek dus dat we tijdens de discussie veel hadden om over te praten en om over na te denken. Het was daarom ook een hele toffe leesclub!

Reacties op: Sprookjesachtig verhaal

Pan's Labyrinth - Cornelia Funke Guillermo del Toro