Stroef begin, maar de personages maken het uiteindelijk de moeite waard

annannette 04 februari 2024
Toen de oorspronkelijke uitnodiging kwam voor de blogtour van dit boek, heb ik het boek aan me voorbij laten gaan. Ik weet niet precies meer waarom, maar wellicht omdat ik wat te veel boeken op mijn vork genomen had. Door toeval belandde ik echter wel in de blogtour voor het tweede deel en dus was het tijd om alsnog dit eerste deel te lezen.

In het begin was ik niet helemaal zeker of dit boek wel wat voor mij was. Ik had moeite me te verbinden met het verhaal. De proloog was chaotisch, maar maakte wel nieuwsgierig, en ook daarna duurde het behoorlijk lang voor duidelijk was waar dit verhaal nu eigenlijk heen ging. Maar, toen alle personages eenmaal op de juiste weg waren, zat ik er helemaal in.

In dit boek zijn de personages niet zwart/wit neergezet. Dat vind ik persoonlijk enorm tof en goed gelukt. Hoewel sommige personages in eerste instantie slechteriken lijken, weet de auteur dat later heel goed te nuanceren. Soms doen mensen slechte dingen en zijn het diep vanbinnen toch goede mensen. De personages voelden daardoor heel realistisch en het was fijn om ze te zien groeien, leren en veranderen.

Ik vond het daarnaast heel tof dat de auteur niet begon met alle world building, maar deze over het hele boek verspreidde. We kregen de informatie wanneer we die nodig hadden. Op sommige momenten haalde dat wel de vaart een beetje uit het verhaal, dan voelde de uitleg net wat te lang om lekker in de scene te passen, maar op deze manier bleef ik wel geboeid.

Ik ben heel benieuwd wat het tweede deel ons gaat brengen!

Meer recensies van annannette