Eigen psychologische invulling

Anne Oerlemans 23 juni 2019 Hebban Recensent
Anne Cathrine Bomann is een Deense psychologe die met haar vriend en hond in Kopenhagen woont. Bomann schreef een handboek over jongeren en schizofrenie, maar haar debuutroman Agathe heeft heel andere thema’s. De roman werd in 2018 uit het Deens vertaald door Ingrid Hilwerda en verscheen bij uitgeverij Signatuur.

Een psychiater staat op het punt met pensioen te gaan wanneer zijn secretaresse een nieuwe vrouwelijke patiënt opneemt in zijn werkagenda. Aftellend naar het moment dat zijn dagen leeg zijn merkt hij dat Agathe hem raakt, in tegenstelling tot zijn andere patiënten. Langzaam draaien de rollen om en door zijn gesprekken met Agathe beseft de psychiater zich dat hij eenzaam is en geen idee heeft wat hij zonder zijn werk met zijn leven aan zou moeten.

Het boek bestaat uit korte hoofdstukken van een tot drie pagina’s, het geheel is zeker geen omvangrijk werk. Het boek is daarom gemakkelijk in een avond uit te lezen. Het verhaal is, evenals het omslag en de schrijfstijl van Bomann, sober. In sommige opzichten wellicht iets te sober. Bomann laat met minieme middelen zien wat belangrijk is in het leven, het contact met anderen en het bouwen van een vriendschap. Het naar elkaar luisteren, elkaar zien en elkaar een helpende hand toesteken.

“Ik lachte met een stem die niet mijn eigen was, of ik kende de lach gewoon niet. Het had iets bevrijdends om door Agathe gezien te worden.”

Toch mist het verhaal af en toe diepgang en had het wat betreft de psychologie van de hoofdpersonages verder uitgewerkt kunnen worden. Het is wellicht psycholoog-eigen om de interpretatie en invulling geheel aan de lezer over te laten en daartoe biedt Bomann alle ruimte en mogelijkheid, maar haar eigen inzichten lijken te ontbreken en dat is voor een debuutroman erg jammer.

Een aardig verhaal dat zeker de moeite van het lezen waard is en de lezer iets leert over het leven en het samenleven, maar het had nog indrukwekkender kunnen zijn als het verhaal van de psychiater en van Agathe wat meer diepgang hadden gekregen.

Meer recensies van Anne Oerlemans