Een prachtige afdruk van een periode van de villa

Anne 14 december 2022
Starten in een deel 2 van een serie, kan dat wel? Ja bij Landgoed Rosaville van Karin Quint is dat geen probleem.
Waar vaak bij series personages een hoofdrol spelen in een reeks, is in dit geval de villa de leidende draad van het vierluik.

Het landgoed wordt in dit boek beschreven vanuit 1903. Karin Quint heeft zich goed verdiept in deze tijd en je waant je al snel in het rijke leven van Rosalie met de geheimen uit het verleden, de geheimen van het heden en een zicht op de toekomst.

In het verhaal speelt als rode draad het contrast tussen arm en rijk in die tijd. Via fotograaf Arris leert Rosalie maar ook ik als lezer door een ander "lens" te kijken. Een foto verteld zijn eigen verhaal. Een afdruk van het moment, maar mogelijk een belangrijk resultaat voor de toekomst. Daarnaast is nicht Lena een vooruitstrevende feministe en zorgt zij daardoor dat Rosalie zich ook meer openstelt voor nog te verwerven rechten van vrouwen en de werklieden.

Met de gedetailleerde details van het verleden deed de schrijfstijl mij denken aan die van Lucinda Riley. In haar boeken zit ook een historisch element verwerkt, waar ik meer van leer. Voeg daarbij een tweestrijd tussen twee mannen en het feelgood verhaal is compleet.. Waar Rosalie opzoek gaat naar antwoorden in het huis, antwoorden in haar zelf, antwoorden voor de tegenstrijdigheden van de maatschappij en antwoorden in de liefde, vond ik met het lezen van dit deel een antwoord of ik meer zou willen lezen over het landgoed.

Ik kan alleen maar zeggen JA! Ook al wist ik hoe het verhaal zou gaan aflopen, de personages, de geschiedenis, het wonderlijke landgoed en de manier van vertellen maakte wel dat ik wilde doorlezen. Daarnaast is de cover wekelijk waar een schitterend plaatje en vormt de rug van het boek als vierluik een prachtige rozenstruik. Je eigen bloemenstruik van papier in de boekenkast.

Deel 3 is ondertussen ook in de maak en beslaat weer een hele andere periode van het huis. Stiekem hoop ik dat we in deel 3 ook weer wat teruglezen over Rosalie en de andere geliefde personages. Deel 1 wordt ook snel aangeschaft om te kijken welke momentopname van de villa we daar te zien krijgen.

Bedankt LSAmsterdam voor het leesexemplaar.

Meer recensies van Anne