Zomerse roadtrip over het leven

Anne 16 mei 2022
Het is nooit te laat voor avontuur!

De auteur Sarah Morgan neemt je namelijk mee op “Een Zomers avontuur”. Dit boek is letterlijk en figuurlijk een roadtrip vol avontuur, vreugde, familiebanden en liefde van de 3 vrouwelijke hoofrolspeelsters. Reis mee langs de prachtige route van Route 66 en neem de rust aan van de idyllische kust van Cornwall.

Kathleen is tachtig jaar en wil na een gebeurtenis in haar huis, nog een keer op reis. De originele Engelse titel "Summer Seeker" heeft dan ook te maken met haar verleden, waarin zij als reisprogrammamaakster de wereld overging. Kathleen zou graag de Route 66 in Amerika willen rijden. Ze kan alleen niet autorijden dus zoekt ze een chauffeuse. Op de advertentie reageert de vijfentwintigjarige Martha die nog thuis woont bij haar ouders en ook klaar is voor verandering in haar leven na een heftige periode in haar leven. Daarnaast lees je mee met het verhaal van Liza, de dochter van Kathleen. Zij ervaart de druk als moeder, werkende vrouw, dochter en partner waardoor zij zich niet meer gewaardeerd voelt en zich als vanzelfsprekend voelt.

Deze drie vrouwen beginnen ieder aan hun eigen reis. “Achteruit ging ze toch niet. Deze reis gingen ze alleen maar vooruit. Was dat geen mooie metafoor voor haar leven? Nooit achteruit.”

Stap samen met Kathleen en Martha in de auto vol dingen waar mensen niet over willen praten. Per hoofdstuk lees je mee met één van de hoofdpersonages in de derde persoon. De personages zijn allemaal erg aantrekkelijk en voelde voor mij aan alsof ik deel uitmaakte van hun vriendschap, wat de diepte van Sarah Morgan’s verhaal nog meer weerspiegelt. Gedurende de weg wordt het verleden ontrafelt, het heden omarmt en mooie toekomstplannen gemaakt. Voeg daarbij nog een beroemdheid (quilty pleasure) en een spannende en knappe lifter toe en het avontuur is compleet!

Dit verhaal raakte mij op meerdere momenten. Meestal met een grote glimlach maar af en toe ook met een traan. Het is een waar feelgood verhaal. Over de verschillende soorten relaties tussen mensen die je in het leven hebt en welke rol jij daarin vervuld. Daarom zal je bij het lezen je vast kunnen identificeren in een van deze rollen die je speelt in je leven. Ik herkende veel van Liza in mezelf.

De levendige schrijfstijl neemt je als lezer mee met langs de Route 66 en maakte dat ik ook wilde uitstappen in de stadjes die ze aandeden. Daarnaast voelde je letterlijk de zeelucht als het verhaal zich weer in Cornwall afspeelde en waande ik mij op de stranden van de Engelse zuidkust.

Met dit boek heeft Sarah Morgan voor mij bewezen dat ze een schrijfster is die voor mij thuishoort in het rijtje Jill Mansell, Sophie Kinsella en Beth O’leary e.a. De vijf sterren is ze meer dan waard!

Ik begon deze review met het citaat van de eerste bladzijde: “Het is nooit te laat voor avontuur!” Ik wil tegen de twijfelaars zeggen: “Het is nooit te laat om dit boek te gaan lezen en te gaan voor het Sarah Morgan avontuur!”

Ik ben dankbaar dat ik een vooruitleesexemplaar heb mogen ontvangen van HarperCollins Holland. Dit heeft mijn enthousiasme over het boek niet beïnvloed.

Meer recensies van Anne