Sterk debuut vol drama en geheimen

Anneke van Ieperen 27 augustus 2019

Charlotte (Charlie) Calloway wil maar een ding en dat is geselecteerd worden voor de A’s, een geheime club op de prestigieuze en peperdure kostschool Knollwood. Om toe te mogen treden moet ze het Spel spelen: het uitvoeren van drie gevaarlijke opdrachten zonder betrapt te worden. Om het voortbestaan van het genootschap veilig te stellen laat elk aspirant lid zich vrijwillig chanteren. Eens een A, altijd een A en alleen de meest speciale leerlingen worden uitgekozen. Charlie komt uit een rijke en machtige familie waar de verdwijning van haar moeder nog altijd een onopgelost mysterie vormt. Dan opent Charlie door een opeenstapeling van gebeurtenissen de doos van Pandora en lijkt het heden eindelijk ingehaald te worden door het verleden.

Al die mooie vreemden is het debuut van de Amerikaanse auteur Elizabeth Klehfoth en naar het Nederlands vertaald door Anna Livestro. Het verhaal is geïnspireerd op de HBO-miniserie The Jinx over de geheimzinnige sterfgevallen in het leven van vastgoed-erfgenaam Robert Durst, waaronder die van zijn moeder en zijn vrouw. Hoe ons geheugen tegelijkertijd onbetrouwbaar kan zijn en toch grote impact kan hebben op onze ontwikkeling ligt ten grondslag aan Al die mooie vreemden. Het verhaal is opgebouwd uit vier delen waarin verteld wordt vanuit drie perspectieven in drie verschillende tijdsperiodes. De verhaallijn uit het heden is die van Charlie en haar belevenissen op Knollwood. Ze heeft haar traumatische verleden achter zich gelaten en dompelt zich helemaal onder in het elitaire kostschoolleven. Wanneer ze echter van haar oom vreemde foto’s in handen krijgt, steekt twijfel de kop op. Wat heeft ze nou eigenlijk écht gezien op de avond dat haar moeder verdween?

De andere twee verhaallijnen spelen zich af in het verleden en worden verteld vanuit de perspectieven van Charlie’s ouders, Alistair en Grace. Gezien het grote verschil in stand een wonderlijke ontmoeting die uiteindelijk tot een even zo wonderbaarlijk huwelijk heeft geleid. De lijm tussen de gebeurtenissen uit het heden en verleden wordt gevormd door de derde verhaallijn, die van Grace op de dag dat ze verdween. Ondanks de veelheid aan verhaal- en tijdlijnen en gezichtspunten is het Klehfoth goed gelukt om uiteindelijk alles op de juiste plek te krijgen. Charlie is een sterke, niet altijd even sympathieke, vrouwelijke hoofdpersoon. Ze is gevormd door de verdwijning van haar moeder en het officiële verhaal dat deze is weggelopen van haar gezin. Daardoor heeft Charlie de herinneringen aan haar moeder diep weggestopt en staat ze zichzelf alleen gevoelens van boosheid toe. Wanneer ze ontdekt dat de versie die haar altijd is verteld niet strookt met werkelijke gebeurtenissen gaat ze voorzichtig op onderzoek uit. Haar speurtocht leidt niet alleen tot de waarheid over wat er met haar moeder is gebeurd, maar zeker ook tot de belangrijke keuze over wat voor soort persoon ze uiteindelijk wil zijn.

Al die mooie vreemden zit vol actie en mysterie en goed uitgewerkte personages. Tegelijkertijd laat het verhaal zien hoe de invloed van geld en macht kan leiden tot allerlei vormen van misbruik. Elizabeth Klehfoth heeft met haar gemakkelijke schrijfstijl vol sterke dialogen een indrukwekkend debuut geschreven voor elke lezer die houdt van geheimen, drama en gevaarlijke vriendschappen.

Meer recensies van Anneke van Ieperen