Het boek mist het duistere gevoel van de tv-serie

Anneke van Ieperen 26 februari 2020

Sarah Rees Brennan is een Ierse auteur van Young Adult fantasy. Ze schrijft al vanaf haar vijfde en debuteerde in 2009 met The Demon’s Lexicon. In Nederland kennen we haar vooral als coauteur van Cassandra Clare. Seizoen van de heks, vertaald door Gerdien Beelen, is het eerste deel van ‘De grimmige avonturen van Sabrina’, en vormt de prequel op de populaire Netflix serie Chilling Adventures of Sabrina. Deel twee is inmiddels in eigen land verschenen, het is nog onduidelijk of deze ook vertaald zal worden.

Sabrina Spellman is half heks en half mens dankzij haar overleden ouders, een heksenmeester en een stervelinge. Ze woont bij haar heksentantes, maar leeft tussen de gewone mensen. Op haar zestiende verjaardag zal dit echter gaan veranderen. Na haar duistere doop moet ze definitief kiezen voor een leven als heks. Sabrina twijfelt echter, want de heksen aanbidden Satan. Is dit het pad dat ze wil bewandelen en zal ze haar vrienden op kunnen geven? Samen met haar neef Ambrose maakt ze een toverspreuk waardoor zal moeten blijken wat haar vriendje Harvey precies voor haar voelt. Wanneer een bosgeest zich ermee bemoeit, neemt de spreuk een gevaarlijke wending.

Seizoen van de heks is geschreven vanuit het perspectief van Sabrina en wordt afgewisseld met speciale hoofdstukken, waarin verschillende andere personages uitgediept worden. Deze ‘Duistere gedachten’ (zoals ze worden genoemd) zijn gedrukt met witte letters op een zwarte achtergrond. Behalve dat deze pagina’s lastig lezen, zijn ze waarschijnlijk vooral interessant voor de lezers die al bekend zijn met de wereld van Sabrina. Voor degenen die dit niet zijn voelen sommige van deze perspectieven meer als een opvulling dan een aanvulling op de verhaallijn.

Hoewel het boek gemakkelijk leest door de eenvoudige schrijfstijl van de auteur, blijft het verhaal zelf wat tam en komt het maar langzaam op gang. Centraal staan de inwijding van Sabrina tot de heksenkring en haar twijfels over welk pad ze moet kiezen. Sabrina zelf komt redelijk goed uit de verf en het conflict tussen goed en kwaad dat zij ervaart is invoelbaar voor de lezer. De meeste andere personages in het boek blijven echter vlak.

Ter verdediging zou aangevoerd kunnen worden dat Harvey Kinkle betoverd is, maar hij moet wel het meest saaie vriendje ooit zijn. Ook de verhaallijn naast de innerlijke strijd van Sabrina, de toverspreuk die uit de hand loopt, is nogal mager uitgewerkt. Nergens worden de gebeurtenissen echt eng en slechts naar het einde toe ontstaat er wat spanning. Uiteindelijk eindigt het boek zoals de lezer bij de start al had kunnen verwachten.

‘Wat ik ook zou worden, ik zou een Spellman-heks zijn, strijdend op Spellman-terrein. Ik was niet verloren, ik was thuis.’

Een film uitbrengen gebaseerd op een boek is vaak een gevoelige zaak, maar andersom geldt dit zeker ook. Het is maar de vraag of fans van de tv-serie dit boek als een toevoeging zullen ervaren of dat het nieuwe fans aan zich zal kunnen binden. Seizoen van de heks is uiteindelijk een boek dat geschikt is voor de wat jongere YA lezer door de eenvoudige schrijfstijl en het gemakkelijke verhaal, maar het mist het duistere gevoel van de serie en daarmee ook de nodige overtuigingskracht.

Meer recensies van Anneke van Ieperen