Mooie inzichten, zeker als je kinderen hebt!

Ik ben gek op nieuwe boeken over persoonlijke ontwikkeling en dan met name over familiesystemen. Dus toen dit boek van Elaine Carney Gibson eind maart verscheen, was ik heel nieuwsgierig of ik hier weer nieuwe informatie in zou vinden.

Ja dus. Familiepatronen doorbreken is een heel interessant en makkelijk leesbaar boek, dat je een aantal fundamentele principes van de familiesysteemtheorie uitlegt. Zodat je beter begrijpt hoe het functioneren, de patronen en de ontwikkeling van je familie je in het verleden hebben beïnvloed en dat nog steeds doen in het hier-en-nu.

Met die kennis kun je bewuste beslissingen nemen over hoe je in de wereld wil zijn. Hoe wil je je voelen? Wat wil je denken? Hoe wil je je gedragen? Daarmee kun je voor verandering kiezen, in plaats van alleen maar op de automatische piloot te vegeteren. Want dat is stiekem wat veel van ons doen…

Familiesystemen zijn best een ingewikkeld onderwerp, maar in dit boek wordt het allemaal heel duidelijk beschreven. Het is niet te ingewikkeld qua tekst, de zinnen zijn duidelijk en het boek is logisch opgebouwd, zodat je het makkelijk en snel leest. De auteur illustreert de theorie bovendien met hele duidelijke voorbeelden.

Ik heb inmiddels al heel wat boeken over dit onderwerp gelezen. Inhoudelijk staan er dus misschien niet heel veel eyeopeners in. En toch ben ik heel blij dat ik dit boek gelezen heb. Het is namelijk heel praktisch ingestoken, waardoor de informatie beter blijft hangen dan na het lezen van veel andere boeken.

Dat komt enerzijds door de duidelijke voorbeelden, en anderzijds door de vragen die de auteur aan het eind van ieder hoofdstuk stelt. Je kunt deze vragen beantwoorden voor je eigen gezin van herkomst (dus voor je eigen ouders en eventuele broers en zussen) en voor je eigen gezin, als je dat hebt.

Deze vragen zijn erg bruikbaar om je ervan bewust te worden hoe je familiesysteem werkt: zowel in je systeem van herkomst als je in je eigen gezin. Heel verhelderend. Ze geven inzicht in wat je allemaal ‘doet’ puur omdat dat in je systeem zit. En daarmee geven ze ook inzicht in: welke patronen zijn nog steeds fijn en dienend en wil ook doorgeven aan mijn eigen kinderen, en welke patronen zijn vooral een last en mogen bij mij stoppen?

Naast inzicht geeft dit boek je ook een flink pakket opvoedlessen. Een voorbeeld: veel ouders willen dat hun kind gelukkig wordt, maar het is veel belangrijker dat je kind zich veilig voelt. Dan is het namelijk vrij om geluk, creativiteit, eigenwaarde, humor en liefde te ervaren. Én vrij om boosheid, teleurstelling en verdriet te ervaren en te uiten.
Zo staan er nog veel meer belangrijke inzichten en wijze lessen in.

Dus ik zou zeggen: lees dit boek, zéker als je zelf kinderen hebt!
⭐⭐⭐⭐

Meer recensies van Annelies Ludwig-Kaan