Lekker praktische tips voor een scherpe én relaxte mindset

Waar zou een topschaatser aan denken als hij wacht op het startschot bij de belangrijkste wedstrijd van zijn leven? Zou hij die gouden medaille al om zijn nek voelen? Zou hij zichzelf al voor zich zien op het hoogste podium, luisterend naar het volkslied?

Nou… Mark Tuitert niet. Die dacht niet aan winnen, maar aan een stel Griekse filosofen!

Dat klinkt onwaarschijnlijk, maar Mark gebruikt al 20 jaar de principes van de stoïcijnse filosofen om zijn mindset te scherpen. We weten allemaal dat dat hem heel ver gebracht heeft! Hij ontwikkelde 10 praktische lessen die gebaseerd zijn op de stoïcijnse filosofie, en die heeft hij nu gebundeld in zijn boek DRIVE. Volgens de achterflap geeft dit boek je de tools om scherp en tegelijkertijd relaxed op je doel af te gaan.

Een van de belangrijkste principes is: gebruik je tegenslagen als richtingaanwijzers. De stoïcijnse filosofie zegt: om te groeien heb je tegenslag nodig. Dat werkt als brandstof om je eigen vuur aan te wakkeren. Mark koppelt dit aan zijn sportervaring. Bij een zware training breng je je spieren steeds kleine schade toe. Je spieren herstellen zich vervolgens niet alleen, maar worden er sterker door.

Een ander principe: als je minder oordeelt, begrijp je meer. Veel mensen denken dat stoïcijnen emoties willen negeren. Zo wordt het woord stoïcijns in het Nederlands gebruikt, maar dit is een flinke misvatting. De stoïcijnen zeggen dat een emotie in de basis niet goed of slecht is: het is een reflectie van jouw oordeel en jouw denken over een situatie. Zij streven er vervolgens naar om geen keuzes te maken op basis van frustratie, woede of enthousiasme, maar proberen eerst de gedachten en oordelen achter hun emoties te begrijpen en daardoor kalmer te reageren.

Dit klinkt misschien allemaal wat theoretisch, maar dat is het absoluut niet. Het boek leest echt heel fijn weg, in korte hoofdstukken per principe, en vol met voorbeelden die de theorie direct uitleggen. Uiteraard koppelt de schrijver heel veel aan zijn ervaringen in de sport, maar ook aan gebeurtenissen uit zijn privéleven, waardoor je alles direct snapt. Bovendien staat er bij elk principe ook een oefening die je helpt om dit principe ook daadwerkelijk toe te passen. Zo draagt het boek bij aan een stoïcijnse mindset. Vóórdat ik het boek ging lezen wist ik niet dat ik graag zo’n mindset wilde hebben, maar na het lezen van dit boek twijfel ik daar geen seconde meer over!

Kortom, een prettig en snel leesbaar boek, dat je hele waardevolle inzichten geeft om te leven met een drive én vanuit kalmte. Aanrader!

Meer recensies van Annelies Ludwig-Kaan