Heerlijk ontspannen kijk op tarot

Ik ben gek op tarotkaarten (die decks zijn allemaal zo mooi!). Maar een geoefende tarotkaartlezer kan ik mezelf niet noemen. Want ook al heb ik al verschillende boeken over tarot in huis, ze geven allemaal net andere betekenissen aan de kaarten.

Fijn dus dat dit prachtige boek van Annick van Damme er nu is: Tarot voor jezelf.

Annick legt de basis van tarot superduidelijk uit in dit boek. En geeft je ook duidelijk mee: je hoeft de betekenissen niet uit je hoofd te leren. Kijk gewoon naar de kaarten, en vertrouw op je eigen intuïtie.

Een mooie insteek, die rust geeft en ook echt uitnodigt om op een ontspannen manier de kaarten te ontdekken. Annick geeft per kaart een duidelijke uitleg. Ze beschrijft wat je ziet, geeft een energetische omschrijving, een duiding en een aantal sleutelwoorden die de kaart beschrijven.

Ze legt ook goed uit waar ‘groepen’ kaarten voor staan: wat wil een Staven-kaart je vertellen, wat zeggen Pentakels of Kelken? Wat zegt een één, een twee of een Ridder? En wat willen de kleuren op de kaart zeggen? Dit geeft me meteen veel meer inzicht in de achterliggende betekenis van de kaarten dan andere boeken mij gaven.

Ook ontzettend fijn: in dit boek worden veel verschillende leggingen uitgelegd, en krijg je ook maar liefst 99 vragen voorgeschoteld die je kunt stellen als je zelf een kaart wil trekken. En dat alles gewoon in duidelijke taal, lekker makkelijk te lezen.

Dit alles bij elkaar maakt Tarot voor jezelf echt een aanrader als je, net als ik, een beter basisbegrip van de tarot wilt en nog zoekt naar een goed naslagwerk om ernaast te houden als je een legging doet.

Het enige minpuntje is dat het boek zwart-wit is gedrukt. Voor goed inzicht in de kaarten moet je dus de kaarten zelf er wel echt naast houden. Maar ach, het voordeel daarvan is dat je de kaarten ook echt even voelt en zelf beoordeelt. En daar gaat het stiekem natuurlijk om. Dus al met al: een aanrader!

Meer recensies van Annelies Ludwig-Kaan