Verassende veelzijdige bundel

Annelin 04 mei 2024
'Gedichten kunnen dingen aanrichten, als je ze toelaat in je dag.’

‘Voor alle dagen’ is een bloemlezing samengesteld door Joost Oomen, Stefanie Liebreks en Yentl van Stokkum, bekende namen in de Nederlandse poëziewereld.

Met ‘Voor alle dagen’ laten de drie zien hoe veelzijdig poëzie kan zijn. Dit hebben ze gedaan door zowel Nederlandse als vertaalde gedichten te verzamelen en onder te verdelen in afdelingen met speelse, herkenbare titels. Hoofdstukken met titels zoals ‘Voor als het journaal weer om te janken is’ en ‘voor als je echt nooit meer wilt daten’ komen voorbij, met af en toe een paar verassende ertussen: ‘voor die eerste dag dat het naar lente ruikt’ en ‘voor als je net een hert hebt gezien.’ Hiermee laten de samenstellers van de bloemlezing zien dat gedichten actueel en herkenbaar zijn en presenteren ze poëzie op een frisse en aantrekkelijke manier voor een jongere generatie. Daar ben ik helemaal voor en ik denk dat het ze goed gelukt is.

De veelzijdigheid van poëzie komt in deze bundel sterk naar voren, precies wat de bedoeling was, want zoals de titel luidt: er is poëzie voor alle dagen. Er wordt afgewisseld tussen lange en korte gedichten, bekende Nederlandse dichters, nieuwkomers en vertaalde gedichten. Hierdoor verveelt de bundel niet.

‘Voor alle dagen’ is een bundel die herkenbaar is voor alle generaties en in het bijzonder de veelzijdigheid van poëzie onder de aandacht brengt bij jongeren. Een fijne bundel om op een willekeurige afdeling open te slaan en je te laten verassen, of juist een afdeling op te zoeken wanneer je behoefte hebt aan een paar gedichten over een bepaald thema.

‘Gedichten zetten deuren open, maar of je naar binnen gaat is aan jou.’

Meer recensies van Annelin