IV, waar staat dat voor?

Elsa Ruys is voor het eerst sinds tijden met haar partner op vakantie in het familievakantiehuis in Frankrijk wanneer zij telefoon krijgt van de Nederlandse politie: Ze moet direct terugkomen naar Nederland, haar vader een oude wetenschapper is onder geheimzinnige omstandigheden overleden.

Uiteraard geeft Elsa direct gehoor. Bij aankomst op Schiphol wordt zij door een rechercheur opgehaald en gaan ze onderweg naar de woning van haar vader. Onderweg bekruipt Elsa het gevoel dat er iets niet klopt. Waarom willen ze weten met wat voor onderzoek haar vader bezig was, hij was al jaren met pensioen, en waarom moet zij een briefje ontcijferen?

Opgeleid door haar vader heeft ze binnen no time de verborgen code gekraakt, maar toch houdt ze deze deels voor zich. Dit blijkt al gauw de juiste keuze, Elsa slaat op de vlucht en gaat met behulp van twee kennissen van haar vader op een speurtocht door Amsterdam om de verborgen hints die haar vader vlak voor zijn dood heeft achtergelaten te ontcijferen.

De “slechteriken” willen koste wat het kost Elsa stoppen in haar speurtocht, welke doofpot zal zij ander opentrekken wat de Nederlandse geschiedenis zou kunnen herschrijven?

Arjen Lubach heeft een thriller geschreven die onder het genre van de boeken a la Dan Brown te scharen valt: Fact Fiction. Achtervolgingen, historische en wetenschappelijke achtergronden (Thorbecke en Cicero) die door middel van verborgen codes die ontcijferd moeten worden .Je kent het genre vast wel. Hij heeft er een vlot verhaal mee geschreven die lekker weg leest.

Het exemplaar dat ik las had een herschreven ontknoping, ben toch benieuwd hoe die eerst was..
Wat voor mij wel fictie was betrof de bereikbaarheid van de Heemskerkse duinen, iedere Heemskerker weet dat die in principe enkel op de fiets te bereiken zijn en er bij uitzondering met een auto gereden kan worden.

Meer recensies van Anna Bos-Chialastri