Krachtig oorlogsverhaal vanuit een vernieuwend perspectief!

Schrijfster Louise Fein liet zich voor haar debuut inspireren door het leven van haar eigen familie. Echter koos zei voor een verrassend perspectief, door niet te kiezen voor het schrijven van het verhaal vanuit het perspectief van een Joods gezin. Ze maakte een bewuste keuze voor het vertellen van het verhaal vanuit Hetty's perspectief.

Hetty is een jong meisje dat opgroeit onder een vader die zich actief omhoog heeft weten te werken in het Duitse Rijk ten tijde van de Tweede wereldoorlog. Haar opvoeding sluit dan ook aan bij wat er van de Duitsers verwacht werd door de Nazi's. Als jong meisje heeft ze de gedachte dat ze zich moet laten leiden door Hitler's gedachten goed. Maar naarmate Hetty ouder wordt blijkt dat ze steeds beter in staat is haar eigen kijk op de wereld - en daarmee ook op de gebeurtenissen in de oorlog - vorm te geven. Wanneer Hetty verliefd wordt op een Joodse jongen bevindt ze zich in een moeilijk parket. Ze moet mee in de verwachtingen binnen het gezin en wil tegelijkertijd niets liever doen dan haar hart volgen. Hierdoor groeien haar twijfels ten aanzien van Hitler's gedachtegoed.

Een prachtig geschreven verhaal dat toegankelijk is voor de lezer en je deelgenoot maakt van het opgroeiende meisje Hetty. Een verhaal dat krachtig is en met momenten weet te raken en dat ondanks het zware onderwerp niet te zwaar wordt voor de lezer.

Een debuut dat ik iedere liefhebber van oorlogsverhalen aan kan raden.

Meer recensies van Annemieke de Jong