Niets is wat het lijkt

Het eerste boek dat ik van deze Zweedse schrijver heb gelezen, heeft verrast. Ik had een leesexemplaar van Luitingh-Sijthoff.
Het verhaal begint met het aanrijding op het woonerf met ernstige gevolgen, maar is het een ongeluk?
Dit drama heeft voor iedereen gevolgen, wat hebben de verschillende buren hier mee te maken?
De hoofdstukken zijn opgesplitst in voor en na het ongeluk en het verhaal wordt verteld vanuit drie verschillende personages.
Op deze manier word je steeds dieper in het verhaal getrokken en vraag je jezelf af: wat is er nu gebeurd, wie is er schuldig?
De grens van goed en kwaad ligt in dit verhaal vlak naast elkaar.
Bianca en Micke verhuizen met hun kinderen Bella en William van Stockholm naar een woonwijk in een kleine plaats in de provincie Skåne voor de rust en ruimte.
Ze komen op een woonerf in een woonwijk te wonen met de naam Kabaalstraat. Hier komen ze in aanraking met nieuwe buren met ieder hun eigen verhaal en achtergrond. Hoe meer ze hun buren leren kennen, hoe meer ze afstand willen nemen. Maar kan dat nog?
Niets is wat het lijkt, iedereen heeft zijn verhaal en door de belevenis van de verschillende personen en kijk op de gebeurtenissen, krijg je goed zicht op de buren met hun achtergrond.
Op de rand van leven en dood ligt Bianca in het ziekenhuis en krijg je een inkijk in het verhaal voor het ongeluk, hoe heeft het zover kunnen komen?
Wanneer je denkt te weten hoe het zit, blijkt het toch niet zo te zijn.
De thema’s die dit boek behandelen zijn alcoholverslaving, agressie, overspel, bemoeizucht en jaloezie.
Tot de laatste bladzijde houdt de schrijver je hiermee in zijn greep. Het is een thriller die onder je huid kruipt
Ik vond het een goed, verrassend en spannend verhaal.

Meer recensies van Annemieke Luursema-Koorn