Een hechte vriendschap die stormen doorstaat op naar een mooier leven!

Een hechte vriendschap die stormen doorstaat op naar een mooier leven!

1897 Grindley, Yorkshire.
In dit mijnwerkerdorpje waar je toekomst vast ligt, nl. werken in de mijnen volgen we Tommy, twaalf jaar. Tommy droomt van een betere toekomst niet in de mijnen. Dit wordt thuis niet gewaardeerd en hij moet van zijn familie net als zijn broers de mijnen in. Tijdens een van zijn strooptochten rond Heston Manor, een mysterieus, verlaten landgoed ontmoet hij Josie. Zij woont in Arden, een aangrenzend mijnwerkersdorp. Josie en Tommy krijgen een innige vriendschap waarbij ze veel wandelen en over een betere toekomst filosoferen. Maar de plicht roept en Tommy moet van zijn vader de mijnen in en start met bovengrondse werkzaamheden. Op de spaarzame vrije zondagmiddagen ontmoeten Josie en Tommy elkaar op de heuvels tussen de twee dorpen. Zodra Tommy veertien jaar wordt moet hij ondergronds de mijnen in en breekt er een zware en donkere periode aan. Voor Josie wordt het ook een spannende periode, haar liefdeloze ouders willen dat Josie ook de mijnen in gaat en eindelijk geld gaat verdienen. Omdat ze een meisje is wordt ze vermomd als jongen en haar mooie rode lokken worden eraf geknipt. Ze wordt geslagen en ze wordt opgesloten, zodat ze niet kan vluchten voor het mijnwerk. Tommy hoort hiervan en het lukt hem Josie te laten ontsnappen. Op hun vlucht worden ze door twee jachtopzieners met honden gevolgd en belanden ze op het terrein van het verlaten mysterieuze landhuis. Ze vallen in een geheime gang en raken hun achtervolgers kwijt. In deze geheime gang ontdekken ze iets wat de rest van hun hele leven voorgoed zal veranderen. Midden in de nacht brengt Tommy Josie naar landhuis Silvermoor, het huis van graaf Sedgewick, de eigenaar van de mijn van Grindley. Josie gaat als dienstmeisje werken bij een nichtje van graaf Sedgewick en ze gaat een veel zonnigere toekomst tegemoet dan ze had gedacht. Maar Tommy moet helaas de donkere mijn weer in. Echter het geheim dat ze die nacht hebben ontdekt, maakt dat ook zijn leven er heel anders uit gaat zien!

Dit spannende verhaal is in drie delen verdeeld en wordt in de verschillende hoofdstukken geschreven vanuit Tommy en Josie in hun zoektocht naar liefde en geluk in een armoedig mijnwerkerstadje. De schrijfstijl leest vlot en het verhaal neemt je mee naar Yorkshire. Je proeft de sfeer en je wordt meegezogen in het verhaal en laat je niet meer los.

Meer recensies van Annemieke Luursema-Koorn