Een bijzonder verhaal

Anne.reads.books 27 januari 2021
“Daar waar de rivierkreeften zingen” werd eind 2020 door Hebban verkozen tot hét boek van het voorbije jaar.
Ik had mij dit boek reeds aangeschaft alvorens ik dit te weten kwam. Dit maakte mij echter extra nieuwsgierig om het boek te lezen.

‘Daar waar de rivierkreeften zingen’ door Delia Owens gaat over Kya Clark dat, sinds ze een klein meisje was, alleen woonde in het moerasgebied van Barkley Cove, North Carolina.
De kaft van dit boek vind ik eigenlijk heel mooi in zijn eenvoud. ‘Mooi in haar eenvoud’ is ook heel toepasselijk op hoofdpersonage Kya.

Doorheen het boek volg je het levensverhaal van Kya Clark vanaf ze een jong meisje was.
Het boek is opgedeeld in relatief korte hoofdstukken waardoor het ook vlot lezen is. De hoofdstukken maken soms tijdsprongen tussen het verleden en het heden waardoor de spanning stapsgewijs werd opgebouwd. Sommige gebeurtenissen in het boek hebben mij echt geraakt. Het gaat over eenzaamheid, de nood aan liefde en geaccepteerd worden. Met momenten hartverscheurend.

De schrijfster is zelf ook biologe en dat merk je ook tijdens het lezen.
De wijze waarop zij in haar boek de natuur en dieren in het moeras kan beschrijven is gewoonweg prachtig. Ze doet dit op een manier waardoor je echt kan meeleven met Kya, met veel detail, maar zonder te overdrijven.
Hierdoor zie je echt de wereld en ervaringen door de ogen van dit ‘moerasmeisje’.

Ik kan maar concluderen dat ik dit een heel mooi boek vond met een heel bijzonder verhaal. Eén dat ik niet snel ga vergeten.
Wat “daar waar de rivierkreeften zingen “ nu eigenlijk wil zeggen? Dat zal je zelf moeten ontdekken door het verhaal te lezen, wat ik alleen maar kan aanraden.

Meer recensies van Anne.reads.books