Anna O. is een onweerstaanbare thriller die zeer moeilijk is weg te leggen.

Annette Overvoorde 04 februari 2024
" Als iemand een moord pleegt tijdens het slaapwandelen, is hij dan schuldig ja of nee?"

Anna Ogilvy is een schrijver, gebiologeerd door het boek "In koelen bloede" en andere moordverhalen schrijft zij artikelen. Daarnaast had zij de wens om bekend te worden. Echter in haar vijfentwintigste jaar gebeurde er een vreselijk drama. Anna, die ook veel slaapwandelde, zakt dan in een diepe slaap. Dit is nu al vier jaar aan de gang.  Voor de specialisten ligt hier een grote taak om haar te laten ontwaken. Hiervoor wordt dokter Benedict Prince ingeschakeld. Gezien zijn expertise en al de tijd die is verstreken, is hij een laatste strohalm.

De elementen

Ben zoals ze hem noemen is forensisch psycholoog en tevens het hoofdpersonage. Hij doet onderzoek naar mensen die misdaden plegen in hun slaap. Slaapwandelen is daarbij een belangrijk onderwerp. Hij wordt dus gevraagd in slaapkliniek the Abbey.

Dat dit een debuut is zeker niet merkbaar, op geen enkel vlak. De lezer kijkt mee met Ben. Door de vertelperspectief van de eerste persoon, leren we de persoon Ben zeer goed kennen. In zijn werk- als ook zijn privéleven. Helaas is hij gescheiden en ziet hij zijn dochtertje Kitty veel te weinig. Op werkvlak is hij energiek en vakkundig. Naast Ben zijn er ook hoofdstukken over andere karakters. Beschreven in de derde persoon. Een ander deel gaat over eerdere gebeurtenissen, die Anna meegemaakt heeft. Zo ontstaat een zeer divers palet aan personen, allen met een belangrijke rol.

Zeer mooie plottwisten

Matthew Blake heeft zich zeer goed verdiept in de materie en weet de spanning zeer fijntjes op te bouwen. Hij houdt erg van plottwisten en bizarre turns met doodlopende steegjes. Hiermee houdt hij de lezer flink in zijn greep. Agatha Christie zou hier ontzettend blij van worden. Ook qua plot die zeer goed in elkaar steekt.

Naast een interessant en meer dan bijzonder thema, kom je als lezer ook meer te weten over de psychologie en gedachtengang van de dader.

Anna O. is een onweerstaanbare thriller die zeer moeilijk is weg te leggen. Elk hoofdtuk eindigt net een kleine cliffhanger, om werkelijk van te smullen.  Leest de eerste helft nog als een spannend verhaal, waarop de lezer wacht tot wanneer Anna eindelijk zal ontwaken, dan komen we in de tweede helft in een iets andere setting terecht. Een sfeer van de whydunnit zijn we dan binnen gegaan. Een setting waarbij de lezer wordt aangemoedigd om mee te puzzelen. Het zit namelijk heel anders in elkaar dan je denkt!!

Conclusie

Matthew Blake is een naam om te gaan onthouden. De voorliefde voor Agathie Christie en andere crimes is niet nieuw. Echter deze auteur heeft zich goed voorbereid om een onweerstaanbare thriller af te leveren. De thrillseekers gaan hier van smullen!!

** dit is een vooruitlees-exemplaar, voor het Harper Collins Reviewteam.

Meer recensies van Annette Overvoorde