Het leven van Roelf is aangrijpend, vol emotie en liefde ondanks alles!

Annette Overvoorde 18 december 2019
Het leven dat ik kende, gaat over het leven van Roelf. Hij had het vroeger niet makkelijk thuis, bij zijn ouders. Met zijn zus had hij geen binding en nadat zij uit huis ging, ging ook zijn moeder weg. Zijn ouders gingen uit elkaar, op zoek naar geluk elders. Of dat gelukt is, is nog maar de vraag. Dan ontmoet hij Ellen en hij kan zijn geluk niet op. Ze maken samen grote plannen, voor een huis en misschien een kindje. Dan gebeurt er een groot drama en zijn wereld staat totaal op zijn kop. Nadat Roelf alles waar hij van hield is verloren, lijkt het leven hem weer toe te lachen wanneer hij het geluk opnieuw vindt met Sophie. Maar dat is nog niet alles.

The road ahead is empty
It's paved with miles of the unknown
Whatever seems to be your destination
Take life the way it comes, take life the way it is

~De elementen zitten vol emotie, vertrouwen en liefde
De cover is zeer fraai vormgegeven. Er komt een zekere kracht vanaf. Het is flink donker, er is rook en er is vuur. Een blauwe vlinder probeert redding te zoeken. De titel geeft een dramatisch verhaal weer. Het boek is gebaseerd op waargebeurde feiten, wat er direct al een zeker gewicht aan hangt.

Het boek is een soort omnibus en bestaat uit 3 delen: Roelf in het begin, Roelf met Ellen en dan Roelf met Sophie. Gezien op de flaptekst direct over Sophie wordt verteld, maakt men een flinke stap naar deel 3. Wat een indruk geeft dat al iets belangrijks wordt weggegeven..en het verhaal moet nog beginnen. Wat direct opvalt is de muziektekst van City to City. Het is zo prachtig en ook kenmerkend voor dit ongewone trieste verhaal.

Hoofdkarakter Roelf Wijdeven heeft nogal een rugzakje te dragen. Op school liep het niet zo lekker, vaak was hij een echte herrieschopper. Thuis was de sfeer om te snijden en tenslotte had hij ook niet veel aan zijn zus Inge, die 2 jaar jonger is. Als eerst Inge het huis verlaat en daarna zijn moeder, versnippert het gezin. Roelf gaat dan op zichzelf wonen en in café Ome Ko ontmoet hij de mooie Ellen. Die mooie ogen van haar pakken hem in.

Esther Boek heeft het talent om alles zo levensecht te beschrijven, dat het als een ware film aan je voorbij komt. De schrijfstijl is prettig, het Roef-verhaal zit boordevol emotie. De hoofdstukken zijn kort gehouden, personages zijn goed beschreven, de details zijn soms wat langgerekt. Maar dat neemt niet weg, dat je gelijk wordt meegenomen in het turbulente leven van Roelf. Met zijn ups en downs, het verdriet en groot gemis.
De boodschap is met name hoe je omgaat met dingen is belangrijker dan wat je allemaal overkomt.

~Conclusie
Het leven dat ik kende is opnieuw een prachtig verhaal geschreven door Esther Boek, boordevol emotie en liefde ondanks alles. Het leven dat ik kende heeft veel qua inhoud en onderwerpen. Liefde en verdriet, rouw en gemis, tegenslag en totale ontreddering.. het zit er allemaal in. En aan het eind vooral -ongeloof-. Gezien het in gedeeltes is opgebouwd is het prima te behappen. Wat het einde is bijzonder, als ook het epiloog. Het verhaal zal velen aangrijpen en zeker nog lang blijven hangen.

Hartelijke groeten, Annette Overvoorde
Birdy's Boeken, https://birdysboeken.blogspot.com/2019/12/esther-boek-het-leven-wat-ik-kende_18.html

Meer recensies van Annette Overvoorde