Lezersrecensie

Stoere chick, die heden en verleden bij elkaar brengt.

In mei is het precies een jaar geleden dat VOLLEDIG VERKNIPT uit kwam. Om dat te vieren organiseerde de auteur een speciale blogtour.

Dennis Biesma schreef eerder "De regen kwam van binnen". Een autobiografisch verhaal over zijn jeugd, opvoeding die hij kreeg en het harnas dat hij jaren droeg. Waaruit hij zich bevrijdde, op zoek naar een nieuwe wereld, met nieuwe regels.

Al is "Volledig Verknipt" geen biografie, toch proef je soms wat dingen, die uit het echte leven van Biesma kunnen komen. Zo was de relatie van hoofdkarakter Lara die zij had met haar vader, niet fijn te noemen. De oneliners die hij vaak uitsprak voeden dit beeld. Al geven deze ook een betekenis, waar ze later pas besef van heeft. Haar jeugd heeft haar gevormd tot wat ze nu is: een stoere chick, biseksueel met een grote muur om zich heen.

Binnen die muur heeft ze het prettig, met de stem die haar toespreekt en de fles wodka dichtbij. Ook heeft zij nog verdriet om haar vriendin Manon. Er is nog iets ergs wat haar is overkomen. Dat speelde drie jaar geleden. Alleen weet ze daar nog weinig van. Daar komt verandering in als ze Christiaan tegenkomt. Haar psychiater, die ze al 3 jaar niet meer heeft gezien. De ontmoeting met hem zet een gigantische mechanische machine in werking. Lara wordt achtervolgd, bedreigd en haar huidige vriendin Lotte verdwijnt van het toneel.

In een zoektocht naar antwoorden komt Lara in contact met Sophie. Zij is familie van een wetenschapper en geeft Lara een link naar het verre verleden.

Dit spannende verhaal met Lara in de hoofdrol wordt verteld in de eerste persoon. De lezer gaat hierdoor mee in haar gedachten en wat zij allemaal doet. De schrijfstijl is direct en soms wat ruw. Een bijzonder detail is dat auteur Dennis Biesma een vrouw koos als hoofdkarakter. Hij komt aardig dichtbij het "vrouwzijn", maar beschrijft sommige details wat plat. Door de wisselperspectief van heden en verleden laat de auteur de lezer kennismaken met een zeer belangrijke "crossbow" naar het item dat deze tijden met elkaar verbindt. Dat is erg mooi gevonden en tevens zeer interessant te noemen. Menig lezer zal even op zoek gaan, naar de vergeten figuur aan het begin van de tijd. Hoe bedenk je zo een onderwerp. Wauw!

Lara komt na het gesprek met Sophie in de problemen. Snelle acties schieten voorbij. Toch weet Lara zich goed staande te houden. Haar oerinstinct komt dan bovendrijven, wat een zeer mooi detail geeft. Richting einde zakt de spanning in en blijven sommige lezers mogelijk met meer vragen achter.

Volledig verknipt is een spannend en meeslepend verhaal, over Lara met al haar bijzonderheden. Thema's zoals huiselijk geweld, bedreiging en ontvoering komen voor. Maar ook het verre verleden en bepaalde talenten. Dit laatste geeft een bijzonder tintje aan het geheel.

Waardering 4 sterren

Mooi aan dit verhaal is het verband met toen en nu en de stoere persoon Lara. Minder vond ik bepaalde ruwe scenes, benamingen of botte/ platte woorden. Dat vermindert mijn leesplezier. Ook het einde gaf mij een onvolledig gevoel, wat ruimte geeft voor een vervolg.

Groeten, Annette
Birdy's Boeken blog