Een horror-scenario na het maken van foute keuzes!

Die gele cover is een echte eyecatcher. Ik zag het al een paar keer voorbij komen op social media. Dus toen ik las over de leesclub op Hebban.nl gaf ik mij snel op.

Auteur Rebecca Kuang is geen onbekende in schrijversland. Zij heeft al een flinke reputatie opgebouwd met haar Fantasyboeken. Ze werd geboren in Guangzhou, China en emigreerde op haar vierde met haar familie naar de Verenigde Staten. Tijdens een tussenjaar in China, op haar negentiende, begon ze met het schrijven aan haar debuut The Poppy War. Ze werkte vijf jaar in totaal aan deze serie van drie. Babel werd haar tweede project. Nu is daar Yellowface.

Kuang had heel wat plezier in het schrijven van Yellowface, vertelt ze in een interview. 'Ik was gewoon zo heerlijk slecht. Het is net zoiets als door de modder rollen en jezelf vies maken"
De cover is helemaal in een kleur geel, met twee (spleet)oogjes die ontdeugend een kant op kijken.

Yellowface is een verhaal over vriendschap & haat, over diefstal & jaloezie. Maar vooral omgaan met tegenslag & de mening van anderen. De publieke opinie die ons altijd een slag voor is. Bovenal gaat het om een literair misdrijf en de gevolgen daarvan.

Maar Athena's oorlogsverhaal klinkt als een echo van het slagveld. Het klinkt echt.

De schrijfstijl is de eerste persoon. June - een wit heteromeisje uit Philadelphia- vertelt haar verhaal, vanaf het moment dat haar vriendschap met de Aziatische Athena Lui eindigt. Na het overlijden van Athena, krijgt June het geweldige plan om met een idee van Athena aan de haal te gaan. Ze verandert haar naam en schrijft een zeer succesvol boek. Eigenlijk is het manuscript van Athena. Het boek over ervaringen van het Chinese Labour Corps, krijgt veel lovende woorden, maar ook veel kritieken.

Yellowface vertelt over het cultureel toe-eigenen van de Aziatische cultuur door white people. June gaat aan de haal met de schrijfsels van de Aziatische Athena. Ze gooit hoge ogen, maar realiseert zich niet dat die zelfde literaire wereld je ook in een oogwenk kan vergeten. Tevens verkijkt ze zich op de impact van sociaal media.

June is gevoelig, wil geen saaie kantoorbaan maar wel heel graag schrijven en pakt haar kans naar succes. Had ze dat nou maar niet gedaan. Met de lezer op haar schouder die van dichtbij "meekijkt", loopt ze zo de fuik in. Want het publiek vindt hier iets van en ze zijn niet zuinig met de meningen. Zeer herkenbaar in real life, kunnen we zeggen. Gelukkig maakt June een ontwikkeling door. Alleen duurt het 300 bladzijden, met soms lange en ook hilarische scenes om hier te komen.

Waardering 3,5 sterren

Yellowface geeft een horror-scenario na het maken van foute keuzes. Het is leuk en vermakelijk.

Groetjes Annette
Birdy's Boeken