een avontuurlijke tijdreis

Ans Blok 09 november 2023
De pen geschreven door Nico Kwakman

Een eeuwenoude pen met magische krachten die als het ware zelf jouw teksten schrijft, een voorloper van artificiele intelligence?
Deze pen komt in het bezit van een rechtsgeleerde hoogleraar De Koning die er al een positieve ervaring mee heeft gehad maar tot zijn spijt de pen is kwijtgeraakt.

Het hoofdpersonage, wiens naam niet genoemd wordt in het boek, is een wetenschapper en docent aan de universiteit, net als de schrijver zelf was. Hij heeft niet veel op met zijn superieur die aanvankelijk een aangename man was maar sinds hij is gepromoveerd tot hoogleraar zijn macht misbruikt waardoor al enkele medewerkers met een burn-out thuis zitten. Van hem krijgt hij de opdracht een promovenda te begeleiden bij haar promotie onderzoek. De kennismaking met Noa begint stormachtig, zij is een voortvarend type die haar begeleider al snel in de greep heeft en hem bij de eerste ontmoeting al bespringt “ zo, zegt zij, dan hebben dat maar vast gehad”.
Als zij tijdens haar kennismaking met de hoogleraar de achtergrond van de pen hoort en dat die is verdwenen, biedt Noa aan om opzoek te gaan naar de oorsprong van de pen.
Zij neemt meteen het voortouw en sommeert haar begeleider om zijn rugzak te pakken met spullen voor 14 dagen.
Het blijkt dat zij kan reizen in de tijd. Maar aan dat tijdreizen kleven nogal wat risico’s. Ze belanden in de 15e eeuw en worden door heksen gevangen genomen. Noa weet te ontsnappen zij is ervaren wat tijdreizen betreft maar haar begeleider blijft alleen achter.
Hij raakt verzeild in onmogelijke situaties en wordt onder druk gezet, het is de dood of de gladiolen. De gemeenschap bestaat uit louter vrouwen, door een ramp zijn nagenoeg alle mannen en jongens omgekomen en ontstond er een grote lotsverbondenheid tussen de overgebleven vrouwen. Wanneer er plots een aantrekkelijk man verschijnt treedt er jaloezie op, maar er is één vrouw de baas, die hem opeist met verstrekkende gevolgen.

Het boek is vlot geschreven er wordt veel aandacht geschonken aan sexualiteit, maar ja hoe kan het ook anders wanneer je vrijwel de enige man bent in een gemeenschap met bijna alleen vrouwen. Het boek gaat over De pen maar dat lijkt van onder geschikt belang, pas aan het einde komt hier duidelijkheid over.
De schrijver vraagt zich af wat de rol van Noa is in dit verhaal, inderdaad waar komen opeens die vrouwelijke wetenschappers vandaan die uit de verre toekomst naar het verleden zijn gereisd om de loop van de geschiedenis te beïnvloeden. Waarom hebben zij juist hem uitgekozen?
Zit er wellicht nog een vervolg in “De pen” en wat hebben de klimaat activisten( extinction rebellion)te maken met dit boek?
Met veel plezier heb ik dit boek uitgelezen en met een grote glimlach sloeg ik het boek dicht.

Nico Kwakman (1950) stuurde theologie aan de Katholieke Hogeschool in Utrecht en stapte na twee jaar over naar de Sociale academie De Horst in Driebergen. Heeft daarna nog andere studies gedaan en rondde cum laude de studie rechten af en promoveerde op het proefschrift ‘Schadecompensatie in het Strafproces’ . Eind jaren 90 was hij werkzaam als onderzoeker en docent strafrecht aan de RUG.
Debuteerde in 2022 met de roman ‘Het naakt van Ricardo Omzicht’ een verhaal dat zich afspeelt in de toekomst en een aantal goede recensies kreeg op Hebban.

Uitgeverij Hartklopper okt. 2023
Omslag ontwerp: Artgen