Zand in de ogen strooien

Ans Blok 12 november 2022
Zand in mijn ogen door Jacqueline van Zwieteren.

Een familiegeschiedenis die zich afspeelt in de eerste helft van de vorige eeuw
En is geïnspireerd op de levensverhalen van de grootouders van de schrijfster.

De hoofdpersonen zijn Jaap en Pippa die elkaar ontmoeten op een dansavond. Ze hebben
een klik en trouwen met elkaar en al snel komen er kinderen.
Jaap en Pippa zijn beiden beschadigd, getraumatiseerd in hun jonge leven en dat heeft
gevolgen voor hun relatie.
Ze praten niet over hun verleden en gevoelens, er moet gewerkt worden en mondjes gevoed.

Pippa, afkomstig uit Wenen is wees, haar beide ouders zijn gestorven door ziekte.
Haar opa en tante zorgen voor haar, maar door de oorlog zijn de leefomstandigheden slecht en wordt Pippa op de trein gezet naar Holland om aan te sterken bij een familie aan zee.
Ze wordt daar liefdevol, als een dochter opgevangen en gaat nooit meer weg.
Opa ziet ze nooit meer terug, ze hoort veel later dat hij dood is.

Jaap groeit op in een gezellig groot gezin met een broer en 4 zussen, de ouders zijn gek op
elkaar en dat laten ze blijken.
Jaap staat een beetje in de schaduw van zijn één jaar oudere broer Tom.
Tom is haantje de voorste met veel bravoure terwijl Jaap wat verlegen, fijngevoelig is en moeders kindje.
Het gezin raakt in zwaar weer wanneer er iets verschrikkelijks gebeurd.
Jaap en Tom worden in een instelling geplaatst waar Jaap onder de mom van bijscholing bij een pater bijlessen krijgt.

Het boek is vlot geschreven en de hoofdstukken worden afgewisseld met Jaap en Pippa waardoor je ieders ervaringen leest.
De tijd waarin het zich afspeelt wordt goed beschreven.

Ik vond het een mooi boek maar onthutsend hoe er met kinderen werd omgegaan in die tijd.
Een boek over onverwerkte rouw, seksueel misbruik, geheimen, maar niet te vergeten Liefde.

De titel Zand in mijn ogen kun je zowel letterlijk als figuurlijk opvatten.
Ik moest denken aan het gezegde “iemand zand in de ogen strooien”.

Meer recensies van Ans Blok