Het Waan motief

Ans Blok 11 juni 2023
Het Waanmotief is het tweede boek van Aldert Schuil, zijn debuut de roman: De grote afwezige kreeg goede recensies op Hebban.
Nu heeft hij dus een psychologisch thriller geschreven.

Er is een moord gepleegd op een jonge vrouw. Wanneer de dader de vrouw ziet die in een kerk een kaarsje aansteekt, komen de herinneringen boven en daarmee het beest in zijn hoofd.
……..en waar een online woordspelletje, een verkapte dating site, al niet toe leidt lees je in dit spannende boek.

We maken uitgebreid kennis met Anita en Bregje, hartsvriendinnen die samen de opleiding voor verpleegkundigen hebben gedaan.
Anita is gescheiden en heeft twee opgroeiende pubers, Lucien en Josje.
Haar man die bij de krijgsmacht werkt en uitgezonden werd naar oorlogsgebieden, kreeg PTSS, waardoor hij gewelddadig werd.
Bregje kreeg een verkeersongeluk waarna ze lange tijd in coma lag en hersenbeschadiging opliep, ze kan haar beroep als verpleegkundige niet meer uitoefenen.

Ook de dader is prominent aanwezig in dit verhaal, maar we weten niet wie het is. Via een journalist bespeeld de moordenaar de media.
De plaatselijke krant spint hier garen bij want sensatie in grote vette koppen trekken lezers aan.
De korpsleiding die zich bezig houdt met de zaak is not amused, wie heeft er gelekt?

Er is een apart hoofdstuk gewijd aan de dader, afkomstig uit een land waar de oorlog veel ellende heeft veroorzaakt. Gruwelijk zijn de beelden die levensecht beschreven zijn. Zijn familie is uitgemoord. waarop hij wraak neemt.

Dan is er nog een rechercheur, Bennie Willems, die met een gebeurtenis uit het verleden kampt en met de moord op deze jongen vrouw alles weer boven komt.

Bregje vindt dat Anita wel toe is aan een date en oppert om Woordspelsplus te spelen, tevens een dating site waar je kunt chatten met je tegenspeler met de bedoeling iemand te ontmoeten voor een intieme relatie. Anita gaat heel ver hierin en waant zich veilig thuis achter haar scherm, heeft erotische fantasieën en gaat zelfs zover dat ze zich bloot geeft.
En dan is Bregje opeens van de aardbodem verdwenen.

Ondertussen gaat het moordonderzoek door. Er wordt zelfs een psychiater ingeschakeld die mogelijk een dader profiel weet maken.

Ik vind deze thriller een fantastisch debuut en kijk uit naar de volgende thriller die op de rol staat.
Het begin verloopt wat traag, maar zo krijg je wel een goed beeld van de personages, halverwege het boek loopt de spanning op en volgen de gebeurtenissen snel achter elkaar op waardoor ik niet meer kon stoppen met lezen.

Dit boek is uitgeven bij uitgeverij Hartklopper
De illustratie op de cover is gemaakt door Kasper van Dijk
April 2023
Paperback 326 bladzijde