Een mustread voor de geocacher

Ans Stier 01 augustus 2023
Dit boek is het vervolg op D3Zusjes. De moordzaak uit dat boek is nog steeds niet opgelost. In dit boek probeert inspecteur Huisman alsnog tot een oplossing te komen. Dit boek zou als stand-alone gelezen kunnen worden maar voor de algehele beeldvorming is het beter om eerst D3Zusjes te lezen.
Het verhaal leest heel soepel weg. De hoofdstukken zijn kort en in duidelijke bewoordingen geschreven. Het is een makkelijk verhaal zonder complexe verhaallijnen.
De omgeving waarin het verhaal zich afspeelt is gebaseerd op de werkelijkheid. Dit zorgt voor herkenning en het goed kunnen inbeelden van de omgeving.
Geocaching is de rode draad in het boek. Voor de geocacher zijn er dan ook veel herkenningspunten zoals het gebruik van gps en coordinaten en de diverse geocachinggerelateerde termen en puzzels. Ook voor een niet geocacher is het goed te volgen omdat er een en ander m.b.t. geocaching uitgelegd wordt.
De caches beschreven in dit boek bestaan echt. Het zijn spannende multicaches waarbij dit boek een leuke aanvulling is. Wil je de caches doen zonder al te veel voorkennis dan kun je beter de boeken lezen nadat je de caches hebt gelopen maar andersom kan natuurlijk ook. Dan zul je in het veld herkenning vinden uit het boek.
Waarschijnlijk zal dit boek (en het boek D3Zusjes) vooral voor geocachers interessant en leuk om te lezen zijn. Ik zou me voor kunnen stellen als je geen geocacher bent, dat het verhaal misschien wat eentonig wordt omdat het wel veel over geocachen gaat.
Zelf doe ik ook aan geocachen en ik vond het erg leuk om er over te lezen. Er komen puzzeltjes in het boek voor en het is leuk om daar even over na te denken alvorens verder te gaan met het verhaal. Voor de onervaren hoofdpersonen vond ik dat ze wel heel snel de puzzeltjes op konden lossen, dat kwam mij wat ongeloofwaardig over.
Dit boek is een thriller, niet enorm spannend maar wel met een onverwacht einde. Zeker de moeite waard om te lezen en voor de geocacher een absolute must evenals het eerdere deel D3Zusjes.

Meer recensies van Ans Stier