Spannend, boeiend en een verrassend eind

Ans Stier 10 juni 2021
Project Hail Mary is een dikke pil. Het boek telt 559 pagina’s. De hoofdstukken zijn van een prettige lengte. Wonderbaarlijk dat de auteur zo’n dik boek weet te schrijven met een boeiend en spannend verhaal dat zich afspeelt in een “kleine” omgeving en met weinig personages.

Je beleeft het verhaal vanuit de ogen van Ryland Grace. Je zit als het ware in zijn persoon. Wat hij denkt en doet. Je maakt het direct mee. Ryalnd Grace is natuurkunde docent en wetenschapper. Dit is duidelijk te merken in de schrijfstijl. Heel beschrijvend maar ook met heel veel wiskundige en natuurkundige termen. Gelukkig worden deze ook goed uitgelegd waardoor het verhaal ook voor de leek op dit vlak goed te volgen is. Soms is het wel erg uitgebreid en soms ook wel wat lastig maar over het geheel prima te doen. Het hoort natuurlijk ook wel bij een Science Fiction boek en bij het thema ruimtevaart.

De schrijfstijl is heel beschrijvend. Je kunt je een prima beeld vormen van de omgeving en het personage Rocky. Rocky is heel origineel uitgewerkt. Erg leuk om over hem te lezen.

Er is ook de nodige humor in het boek verwerkt. Regelmatig wordt een glimlach ontlokt.

Het plot is heel verrassend. Een einde dat ik zo niet had zien aankomen. Het leek allemaal redelijk te voorspellen maar het loopt dus toch onverwacht anders af. Ook wel enigzins een open eind. Wellicht houd de auteur de mogelijkheid open om een volgend deel te schrijven?

Meer recensies van Ans Stier