Wie is Markus uit het paasverhaal?

In het evangelie van Marcus is de arrestatie van Jezus in de tuin van Getsemane beschreven. Er staat een opmerkelijk zin: “Een jongeman, die alleen een linnen kleed aan had, probeerde bij hem te blijven, maar toen ook hij werd vastgegrepen liet hij het kleed in hun handen achter en vluchtte weg.” (Marcus 14 vers 51)

Men vermoedt dat het hier om de schrijver van het evangelie gaat, Markus dus. Willem de Vink heeft over hem een spannend verhaal geschreven. Hij stelt zich voor dat Yoan Marcus een zoon is van een Joodse vader, die in het verzet zit tegen de Romeinen en een Griekse moeder, die in Jeruzalem een bovenkamer verhuurd aan gasten. Yoan is 15 jaar oud als hij van zijn vader een opdracht krijgt om portretten te tekenen van mensen die samenwerken met de Romeinen. Het joodse verzet wil die collaborateurs vermoorden. Deze geheime missie zorgt ervoor dat Yoan door Israël moet reizen om de tekeningen bij de rebellen te brengen. Ondertussen hoort hij de verhalen over de rabbi van Nazareth, Jezus. Wanneer zijn vader gevangen wordt genomen, komt Yoan voor een belangrijke keuze te staan. De finale van dit verhaal speelt zich af rond het Pesachfeest. Dat maakt het een leuk boek om te lezen in deze tijd.

Markus is een verrassend verhaal, dat met veel passie is geschreven en getekend door Willem de Vink. Als je houdt van Bijbelhistorische verhalen is het zeker een aanrader om te lezen. Als je de verhalen uit de bijbel al vaak gehoord hebt, biedt deze roman toch een verrassend perspectief, want Yoan maakt kennis met Jezus door de verhalen die ooggetuigen hem vertellen. Willem de Vink heeft hier en daar in zijn verhaal gebruiken van het Joodse geloof uitgelegd. In het verhaal zit ook het contrast tussen wet en evangelie verweven, christenen die hiermee bekend zijn, zullen dit eruit halen. Willem de Vink die eerder het dagboek ‘Goede genade schreef, toont ook in dit verhaal wat genade is; de bevestiging van God de Vader zonder oordeel.

Wat de meeste indruk op mij maakte, is de tekening van Jezus in de gevangenis, met aan de andere kant de tekening van Barabbas in de cel. De fictieve tirade van Barabbas in die cel tegen Jezus is indrukwekkend. Op een of andere manier lijkt het alsof Willem de Vink alle verzet wat mensen tegen Jezus hebben, heeft verwoord in één hoofdstuk.

De tekeningen zorgen voor wat mij betreft voor een extra ster.

Meer recensies van Antoinette Schram