Korte columns die tot de kern komen

Tomas Sjödin heeft in dit boek 77 columns gebundeld die eerder zijn verschenen in een Zweedse krant. Het zijn stukjes die op 2 bladzijden staan. Korte verhaaltjes met een les uit het dagelijks leven, die niet nieuw is, maar waar je meestal niet aan denkt. Er is vaak een aanleiding, de tijd van het jaar of een opmerking die bij de Zweedse pastoor een inzicht oplevert over hoe het leven ervaren kan worden. Bij het samenstellen van dit boek zag de schrijver drie thema’s voorbij komen en dat is de indeling van het boek. Het eerste is de strijd tegen het moeten van dit bestaan. Hij maakt dan al direct onderscheid tussen onnodige verplichtingen en liefdesverplichtingen, daar is geen sprake van moeten, maar van een verlangen. Of om het bijbels te zeggen: De liefde dwingt ons. In het eerste deel lijkt het christelijk geloof niet nadrukkelijk aanwezig. Af en toe wordt er een verband gelegd met een bijbelverhaal of een viering in de kerk. In het tweede deel wordt duidelijk dat het geloof niet los staat van onze ervaringen in het leven. De laatste colums hebben als thema liefde. Er is zoveel dat niet hoeft is niet een simpel advies om alles los te laten en in het hier en nu te leven, maar een pleidooi om je in liefde te verbinden met de ander. Ik ervaar in de columns een stuk rust, omdat ze kort zijn en gauw tot de kern komen. Elk stukje is raak, maar laat zich niet vangen in een quote van één zin.

Meer recensies van Antoinette Schram