Al mijn geheimen onthult de waarde van het leven

Lyn Austin heeft het talent om de lezer te laten verdwijnen in een heel andere wereld. Haar laatste roman Al mijn geheimen speelt zich af aan het einde van de 19de eeuw en is een echte Gilded Age roman. De vergulde eeuw is de periode van 1870 tot 1900 waarin sommige Amerikanen ontzettend rijk werden en gigantische huizen lieten bouwen. Het leven van de high society bestond uit het geven van feesten, pronken met mooie jurken, glitter en glamour, zien en gezien worden. Een flinterdunne laagje om een grotere leegte te bedekken. Dan hebben wij het nog niet over van het feit dat de tijden van economische voorspoed niet voor iedereen welvaart en gerechtigheid bracht. Lynn Austin weet dit in haar roman heel scherp (en als je het vernis van Gilded Age letterlijk neemt ook gelaagd) neer te zitten met een boeiend verhaal van drie generaties vrouwen, die in deze tijd opgroeien en geconfronteerd worden met de gevolgen van de onverwachte dood van zakenman A.B. Stanhope.

Hij was de vader van de negentienjarige Adelaide, de man van Sylvia en de zoon van Junietta. Oma en moeder hebben na de dood van AB verschillende ideeën over de toekomst van Adelaide. Het meisje is nog niet getrouwd en zij en haar moeder erven nagenoeg niets om hun levensstijl vol te kunnen houden. Moet Adelaide haar hart kunnen volgen of moet zij door middel van een huwelijk het leven wat zij altijd al heeft gekend veilig stellen? Sylvia doet haar best voor de laatste optie, terwijl Junietta Adelaide laat zien dat er meer is in het leven. Deze gebeurtenissen worden afgewisseld met de levensverhalen van oma en moeder, waardoor het duidelijk wordt hoe hun leven is gevormd en wat zij aan waarden in zich hebben. De velen ontwikkelingen in het verleden zorgen voor een boeiend verhaal. Het duurt wel heel lang voordat er iets van ontwikkeling van het karakter van Adelaide tevoorschijn komt. Zij wordt heen en weer geslingerd tussen haar loyaliteit voor haar moeder en oma. Wat zij zelf te bieden heeft, is op pagina 350 nog niet veel behalve een huis met 100 kamers. Waar haar hart naar uit gaat, onderstreept uiteindelijk precies het belang van haar eigen benarde positie. Op die manier laat Lynn Austin met haar verhaal zien, dat er meer te erven valt dan alleen glitter en glamour. Het is haar wel toevertrouwd om te laten zien hoe het christelijk geloof verschil maakt in het leven van haar hoofdpersonen.

Meer recensies van Antoinette Schram