Pest en Puriteinen in London

Antoinette Schram 02 augustus 2020
De lijfwacht van Janeway is het verhaal van William Clark een man die in 1665 naar London komt, nadat hij niet meer in zijn levensonderhoud kan voorzien op de boerderij van zijn ouders. Daarvoor was hij een huurling in de tijd dat Engeland geen koning had. Roerige tijden die 17e eeuw en vooral voor christenen. Sommige predikanten mogen niet meer preken in de kerk, maar trekken nog steeds veel luisteraars, die vroom en nederig leven; de puriteinen. Janeway is één van die geliefde predikers, maar zijn leven loopt gevaar. Willam met zijn kennis als soldaat, verijdelt een aanslag en dan wordt hij gevraagd als lijfwacht.
Het is in eerste instantie een boeiende roman, omdat de belevenissen van William worden afgewisseld met scenes van mannen die andere plannen hebben en aanslagen plegen. Wie en wat precies wordt pas in de loop van het boek duidelijk. Deze spanningsboog is geslaagd. Doordat in 1665 de pest in London uitbreekt, krijgt het lezen van deze roman in Coronatijd iets actueels. Mensen gingen op straat afstand houden. Sommigen konden hun producten niet meer verkopen en heel veel mensen sterven. Omdat William een buitenstaander is, (geen aanhanger van het puriteinse geloof), vormt hij voor de lezer ook een brug naar deze vrome levenswandel. Janeway voor mij een onbekende naam, maar achter in het boek staat korte biografie en ook andere historische gegevens die een lezer nodig heeft om het verhaal te begrijpen. Dat William door de ervaringen die hij opdoet met prediker Janeway tot geloof komt, lijkt logisch in de opzet van deze roman.
Toch vind ik die stukken over het verleden van William, waardoor hij denkt dat het geloof voor hem niet is weggelegd, minder overtuigend geschreven dan de acties die hij meemaakt als lijfwacht. Ik moet zeggen dat deze roman mij wel nieuwsgierig maakt naar het boek wat Janeway zelf heeft geschreven "Heaven upon earth, or Jesus the best friend in worst times" Ik heb gekeken maar het puriteinse Engels van de 17e eeuw is niet zo makkelijk te lezen als deze roman van Sytse van der Veen!

Meer recensies van Antoinette Schram